| Een bus op de Picardstraat, waar in de toekomst misschien een tram gaat rijden.

De uitbreiding van het tramnet in Woluwe heeft ook een positief effect op de bediening van Thurn & Taxis. De groeipool in de kanaalzone wordt vanaf maandag bediend door vijf in plaats van vier buslijnen van de MIVB.

Nu de Woluwelaan bediend wordt door een tram, is buslijn 42 voortaan beperkt tot Roodebeek. Door het kortere traject zijn minder voertuigen nodig om de lijn uit te baten. De MIVB hevelt de opnieuw beschikbare busen vanaf maandag over naar buslijn 20, die verlengd wordt van Zwarte Vijvers naar het Noordstation, via Ribaucourt en Thurn & Taxis.

Bus 20 is daarmee de vijfde MIVB-lijn die langs de site van Thurn & Taxis passeert. Tot nu toe ging het om de lijnen 14, 57, 88 en 89. Buurtbewoners en werknemers van Thurn & Taxis krijgen met bus 20 niet alleen een extra link met het Noordstation, maar ook een nieuwe rechtstreekse verbinding met Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem. In de spits rijdt bus 20 om de 10 minuten.

De bediening van Thurn & Taxis is al langer een heet hangijzer. Enkele jaren terug werd het plan voor een nieuwe tramlijn door de site en via de Bockstaellaan afgevoerd na protest. De MIVB bestudeert nu een nieuwe optie, via de Picardstraat, maar de realisatie laat vermoedelijk nog wel enkele jaren op zich wachten.

In tussentijd moet de stapsgewijze invoering van het busplan soelaas bieden. Naast de verlenging van lijn 20, zijn komende jaren nog andere verbeteringen op komst. Volgend jaar in september moet bijvoorbeeld ook buslijn 46, die Anderlecht verbindt met de Vijfhoek, verlengd worden tot aan Thurn & Taxis. Dat zal het aantal MIVB-busverbindingen aan Thurn & Taxis op zes brengen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Thurn & Taxis, MIVB, busplan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni