Tram 94 wordt 8: wat verandert er voor jou?

© MIVB
| Tramlijn 94 wordt 8, en daar hoort een nieuwe kleur bij: geel wordt blauw.

Zaterdag wordt de verlenging van tramlijn 94 naar metrostation Roodebeek in gebruik genomen. Dat gaat gepaard met een nieuw lijnnummer, een aantal aangepaste buslijnen, en een grondig heraangelegde Woluwelaan met fietssnelweg. Vrijdag is er een inhuldigingsfeest.

Na twee en een half jaar werkzaamheden is het zover: het Brusselse tramnet wordt zaterdag twee kilometer en 4 haltes langer. Tramlijn 8 zal dan voor het eerst rijden op de nieuwe sporen tussen Trammuseum en metrostation Roodebeek.

Daarmee komt ook, na 50 jaar trouwe dienst, een einde aan lijnnummer 94. De MIVB wil tonen dat de nieuwe tram een Chrono-lijn is: snel, frequent en betrouwbaar dankzij een groot stuk eigen bedding. En daar hoort nu eenmaal een laag cijfer bij.

We vatten samen wat er zaterdag verandert op het net van de MIVB. Klik of tik op de titels hieronder om de tekst te lezen.

Tram 8: vier extra haltes

  • Vanaf zaterdag 29 september is het Trammuseum niet langer de eindhalte van lijn 8. Er komen 4 haltes bij in de buurt van de Woluwelaan: Bronnenpark, Voot, Woluwe-Shopping en de nieuwe terminus Roodebeek.
  • Aan dat nieuwe eindpunt zijn heel wat overstapmogelijkheden: op metrolijn 1, op MIVB-buslijnen 29, 42 en 45, en bussen van De Lijn.
  • Door de tramverlenging ontstaat een belangrijke ringverbinding tussen heel wat lijnen die richting het stadscentrum gaan: metrolijnen 1 en 5 worden verbonden, met daartussen de sneltrams 39 en 44.
  • Tram 8 maakt verplaatsingen tussen de randgemeentes ook gemakkelijker: een ritje van Roodebeek tot Wiener in Watermaal-Bosvoorde duurt minder dan 20 minuten.
  • De lijn zal overdag om de 6 tot 8 minuten rijden.

Bus 42: korter traject

De nieuwe tram neemt een stuk van het traject van bus 42 over. Daarom wordt die buslijn een stukje korter: de haltes tussen Roodebeek en Trammuseum worden geschrapt. Voortaan rijden de bussen tussen de haltes Viaduct E40 en Roodebeek. Daar kunnen reizigers overstappen op tram 8.

Bus 20: verlengd tot Noordstation

Tramlijn 8 rijdt in het oosten van Brussel, en bus 20 in het westen. Toch zijn de twee lijnen aan elkaar gelinkt. Door het nieuwe stuk tramlijn wordt bus 42 een stuk korter en moeten er een stuk minder voertuigen gebruikt worden voor de uitbating van die lijn. Die bussen verhuizen naar lijn 20 (Hunderenveld - Zwarte Vijvers) die voortaan zal rijden tot het Noordstation via Thurn en Taxis.

Vrijdagnamiddag is er alvast een inhuldigingsfeest voor de nieuwe tram en de Woluwelaan. Dat is vanaf 14 uur aan het Trammuseum, waar animatie voorzien is en waar je ook kunt opstappen voor testritjes op het nieuwe traject. Aan Roodebeek wordt een kunstwerk ingehuldigd en zijn er circusacts, en in het Maloupark is vanaf 17 uur een apero.

Fietssnelweg

Samen met de aanleg van de nieuwe tramsporen werd ook de Woluwelaan volledig heraangelegd. Dat was een straat die uitnodigde het gaspedaal diep in te duwen, met beperkte voorzieningen voor fietsers en voetgangers.

Door een andere indeling met onder meer smallere rijstroken worden automobilisten gedwongen trager te rijden. De maximaal toegelaten snelheid daalt ook van 70 naar 50 km/u.

Terwijl de auto ruimte verliest komt er meer plaats voor fietsers: aan de twee kanten van de straat ligt een breed fietspad. Een van de fietsstroken is aangelegd als fietssnelweg, de route is namelijk een onderdeel van het fiets-GEN. Dat is een netwerk van fietswegen in en rond Brussel.

Woluwelaan fietspad fietssnelweg
© TG - BRUZZ
| Langs de Woluwelaan loopt nu ook een breed fietspad, een deel van het fiets-GEN
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?