Floya, de nieuwe app van de MIVB voor alle transportmiddelen in het Brussels gewest

| Floya, de nieuwe app van de MIVB voor alle transportmiddelen in het Brussels gewest.

Factcheck: waar zit het verschil tussen mobiliteitsapp Floya en Google Maps?

Nena Langloh
26/10/2023

Veertien miljoen euro voor een app die “hetzelfde doet als Google Maps”: dat was de kritiek dinsdag van het Brussels parlement op Floya, de applicatie van openbare vervoersmaatschappij MIVB. BRUZZ zoekt uit hoeveel Floya en Google Maps op elkaar lijken.

Begin september stelde MIVB haar gloednieuwe navigatieapplicatie Floya voor. Die is ontwikkeld om voor Brusselaars uit te dokteren wat “het meest geschikte traject” is voor hun verplaatsingen. Maar, stelde Brussels parlementslid David Weytsman (MR) dinsdag in het parlement, is dat niet precies wat Google Maps ook doet?

Op het eerste gezicht lijken de apps inderdaad op elkaar. Net zoals bij Google Maps kunnen Floya-gebruikers hun eindbestemming in een zoekbalk ingeven en nadien berekent de app alle mogelijke routes. Wie dat via Floya doet, krijgt de keuze tussen een aantal vervoermiddelen: openbaar vervoer, te voet, (deel)fietsen, (deel)steps of (deel)scooters, (deel)auto’s of taxi’s.

De vervoersmiddelen die Google Maps voorstelt, komen ongeveer overeen met die van Floya: wie zich met de auto, het openbaar vervoer, de (deel)fiets of (deel)step, te voet of zelfs met het vliegtuig wil verplaatsen, vindt er de nodige informatie terug. Beide apps tonen voor elk vervoermiddel de geschatte reistijd en, indien van toepassing, de kostprijs van het ritje.

Focus op openbaar vervoer en deelmobiliteit

Wie Floya opent, merkt meteen dat de app meer gericht is op openbaar vervoer en deelmobiliteit dan Google Maps. Beide apps tonen een kaart van de omgeving van de gebruiker, alleen is de kaart van Floya bezaaid met rode, oranje, blauwe en groene icoontjes. Die duiden de locaties aan van haltes van het openbaar vervoer, deelsteps, -fietsen en -auto’s. Floya biedt de mogelijkheid om een vervoermiddel te selecteren, bijvoorbeeld een deelfiets. De app toont dan de deelfiets die zich het dichtst bij de gebruiker bevindt.

Ook Google Maps toont de locatie van deelsteps en fietsen, niet van deelauto’s, maar dan pas wanneer gebruikers hun route hebben laten berekenen. Het gaat om steps en fietsen van de aanbieders Bolt, Tier, Lime, Voi, Poppy, Pony en Villo. Dat is een uitgebreider aanbod dan wat Floya toont: daar blijft het beperkt tot Dott, Tier en Villo. Ook de locaties van deelauto’s van Poppy en Cambio worden op die laatste app weergegeven. Andere aanbieders van deelwagens zoals Miles of GreenMobility zijn in geen van beide apps opgenomen.

(Lees verder onder de foto.)

20231025_Kaart Floya

| Kaart van Floya.

‘Betalen in app grootste verschil’

Elke Van den Brandt (Groen) weerlegde de kritiek op Floya door te beargumenteren dat “gebruikers ook in de applicatie kunnen betalen”, wat bij Google Maps inderdaad niet mogelijk is. Bij de installatie van de app vraagt Floya naar de kredietkaartgegevens van de gebruiker. Op woensdag was het enkel mogelijk om een kredietkaart van Mastercard of Visa toe te voegen, debetkaarten zijn geen optie. Voorlopig kunnen Floya-gebruikers een ticket voor de MIVB, De Lijn en NMBS aankopen. Voor TEC is dat op dit moment nog niet mogelijk.

Via de QR-code op de kaart kunnen Floya-gebruikers hun deelfiets of -step van Dott en Tier naar keuze scannen en in de app voor het ritje betalen. Voor Villo, Poppy en Cambio werkt het scansysteem niet: om een fiets van Villo te gebruiken of een deelauto van Cambio te reserveren, verwijst de app de gebruiker naar de respectievelijke website door. Een deelauto van Poppy reserveren kan dan wel weer in de app, al moeten de gebruikers daarvoor eerst hun rijbewijs en identiteitskaart uploaden.

Een taxi boeken kan ook via Floya. Dat gebeurt via Taxis Verts en op een gelijkaardige manier als bij taxibedrijf Uber: gebruikers geven hun bestemming in en vervolgens toont de app het maximum aantal reizigers per taxi en de prijs van de rit.

(Lees verder onder de foto.)

20231025_Floya vs Google Maps

| Links: routebeschrijving van Floya. Rechts: routebeschrijving Google Maps.

Voorgestelde routes

Net zoals Google Maps baseert Floya zich op realtime-informatie van de openbare vervoersmaatschappijen om een route te berekenen. Zorgt dat dan voor dezelfde voorgestelde routes? BRUZZ nam de proef op de som en liet beide apps een route van onze redactie op het Flageyplein naar het De Brouckèreplein berekenen.

De Floya-app raadt ons aan om de MIVB-buslijn 71 te nemen aan halte Flagey tot aan halte De Brouckère. Die rit zou 24 minuten duren. Als alternatief suggereert de app om eerst tram 81 naar Merode te nemen en vervolgens over te stappen op metro 1 of 5. Die rit duurt 28 minuten.

Google Maps raadt ons een pak meer opties aan. Net zoals Floya is bus 71 de eerste optie, al zouden we volgens Google Maps twee minuten langer onderweg zijn. Ook de route via Merode is onze tweede optie, die 30 minuten in beslag zou nemen. Dan gaat Google Maps verder: we zouden ook bus 38 kunnen kiezen, afstappen aan Centraal Station en vervolgens elf minuten wandelen (32 minuten), of bus 59 nemen naar Maalbeek en daar metro 1 of 5 naar De Brouckère nemen (29 minuten). Ook een verbinding van tram 81 naar tram 3 of 4 (37 minuten) is een optie.

Maar niet alleen met het openbaar vervoer is Floya iets optimistischer dan Google Maps. Voor de wandelroutes schat Floya dat we vijf minuten eerder toekomen dan wat Google Maps belooft (41 minuten vs. 46 minuten). De reistijd is wel dezelfde met de fiets en met de auto.

Conclusie: het grootste verschil tussen Floya en Google Maps is inderdaad, zoals minister Van den Brandt zelf beargumenteerde, dat Floya gebruikers de mogelijkheid biedt om in dezelfde app voor een verplaatsing te betalen. Daardoor moeten zij geen beroep meer doen op verschillende andere apps. Verder zijn de locaties van de haltes van het openbaar vervoer en van de deelmobiliteit ook een verschil met Google Maps.

De vergelijking: aanbieders van openbaar vervoer en deelmobiliteit opgenomen in Floya en in Google Maps.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, floya, Google Maps

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni