fietser in het Brussels verkeer
© PhotoNews | Fietsers in Brussel (archiefbeeld).

Fiets niet meer welkom op spitstrein

© Belga
17/10/2018
Updated: 17/10/2018 11.57u

Volgend jaar zal het niet meer toegelaten zijn om met een gewone fiets op de trein te stappen tijdens de spits, schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen woensdag.

"Het aantal reizigers groeit en we kunnen treinen niet langer maken. Daarom moeten we keuzes maken. Fietsen nemen plaats van reizigers af", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols in de kranten.

"Ook bij de veiligheid van fietsen aan de deuren kan je je vragen stellen." Het gaat voor alle duidelijkheid niet om vouwfietsen. Die zal je kunnen blijven meenemen.

Uitbreidende maatregel

Het is al verboden om in erg drukke stations zoals Brussel-Centraal fietsen in- of uit te laden. De maatregel wordt nu uitgebreid naar het hele net. De NMBS wil tegen 2025 ook het aantal fietsstallingen verhogen van 100.000 naar 150.000, voegt Crols toe.

"Met de fiets naar het station, daar de fiets veilig stallen, vervolgens de trein op en in het station van aankomst een deel- of huurfiets gebruiken", schetst de woordvoerder het ideale scenario.

'Te drastisch'

Het officiële Raadgevend Comité van de Treinreizigers en de reizigersorganisatie TreinTramBus betreuren het verbod. En ook in politieke kringen valt de keuze niet in goede aarde.

"Veel te drastisch. Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid", vindt N-VA-Kamerlid Inez De Coninck. "De NMBS zou net een voortrekkersrol moeten spelen in een duurzaam mobiliteitsbeleid", voegt SP.A-kamerlid David Geerts eraan toe.

Omgekeerde wereld

Bovendien staat de oplossing volgens De Coninck haaks op het beleid van de federale en Vlaamse overheid. "Daarin is het net de bedoeling dat pendelaars de fiets combineren met het openbaar vervoer of de auto."

"Ze willen eerst de fiets op de trein afschaffen, om vervolgens na te denken over een alternatief aan de stations. Dat is de omgekeerde wereld. Wil de NMBS dan terug meer mensen met de auto naar het station laten komen?", vraagt Geerts zich af.

Aangepaste infrastructuur

De Coninck pleit voor aangepaste treininfrastructuur op probleemlijnen en vindt ook dat de NMBS vooraleer de trein aankomt in het station moet afroepen in welke wagon reizigers hun fiets kwijt kunnen.

Het N-VA-parlementslid wil minister van Mobiliteit François Bellot (MR) nu ondervragen in het parlement. Ze "betwijfelt" dat hij op de hoogte was van de plannen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Samenleving, fiets , NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni