Gebruiker van het elektrische deelstepsysteem Tier aan een Villo!-station

| Deze zomer komen er 1.800 elektrische Villo-fietsen. Maar zit daar nog iemand op te wachten nu de stad overspoeld wordt door elektrische deelsteps en dito deelfietsen in free floating?

Analyse

Fietsdeelsysteem Villo op zoek naar tweede adem

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
19/06/2019

Fietsdeelsysteem Villo pakt uit met een nieuwe website en app. Deze zomer komen er ook 1.800 elektrische fietsen. Maar zit daar nog iemand op te wachten nu de stad overspoeld wordt door elektrische deelsteps en dito deelfietsen in free floating?

Ruim tien jaar na de lancering heeft Villo nu ook een officiële applicatie voor de smartphone. Daarmee kunnen gebruikers niet alleen zien waar ze een fiets kunnen nemen of parkeren, de app laat ook toe om makkelijker in te schrijven of verschillende fietsen te ontgrendelen zonder gedoe met een abonnementskaart. Ook de gemaakte kosten opvolgen is een stuk makkelijker geworden. In één beweging kreeg ook de website van het fietsplatform een nieuw jasje.

De grootste vernieuwing is echter nog op komst. In de loop van de zomer moeten 1.800 elektrische Villo-fietsen in het straatbeeld verschijnen. Wie ze wil gebruiken, zal wel een supplement moeten betalen van 4,15 euro per maand. Dat is meer dan de kosten van een traditioneel abonnement (34,70 euro per jaar, net geen 3 euro per maand).

Wie intekent, krijgt een persoonlijke batterij opgestuurd. Die kan in één à twee uur opgeladen worden met een standaard USB-kabel en belooft een autonomie van 8 tot 10 kilometer. “De autonomie is beperkt omdat we het gewicht van de batterij laag wilden houden, ze weegt amper 500 gram,” vertelt Jérôme Blanchevoye van uitbater JCDecaux. “De autonomie volstaat voor het gemiddeld gebruik van Villo. De meeste ritjes duren niet meer dan 20 tot 25 minuten.”

De verschillende vernieuwingen zijn een gevolg van een aanvullende overeenkomst bij het contract tussen JCDecaux en het Brussels Gewest. De Brusselse regering dringt al jaren aan op de introductie van elektrische Villo’s. Afzwaaiend minister van Mobiliteit Pascal Smet (One.brussels) is tevreden dat het eindelijk zover is. “Dit kan een gamechanger worden voor het gebruik van de fiets in de stad,” klinkt het.

"Villo blijft interessanter voor regelmatige of dagelijkse verplaatsingen”

Jérôme Blanchevoye (Villo-uitbater JCDecaux)

Jérôme Blanchevoye (Villo-uitbater JCDecaux)

Maar de vraag is of de innovaties niet te laat komen. Brussel is ondertussen uitgegroeid tot een speelterrein van uiteenlopende andere aanbieders van gedeelde mobiliteitsoplossingen. Zo zijn er de elektrische steps van Lime, Dott en Flash, maar ook de elektrische deelfietsen van BillyBike, een Brussels bedrijfje, en Jump, een dochterbedrijf van Uber.

Al die systemen hebben het voordeel dat gebruikers hun step of fiets om het even waar kunnen achterlaten binnen een bepaalde zone. Bovendien hoeven ze zelf geen batterij op te laden, mee te dragen en op de fiets vast te klikken.

In welke mate de komst van al die nieuwe spelers ten koste gaat van het gebruik van Villo is nog niet duidelijk. “Ons aantal abonnees is licht gedaald tot ongeveer 35.000, maar we zitten nog altijd op om en bij de 1,5 miljoen ritten per jaar,” zegt Blanchevoye. “Wij denken dat Villo complementair is met de nieuwe spelers. Die zijn vooral in trek voor occasionele gebruikers. Villo blijft interessanter voor regelmatige of dagelijkse verplaatsingen.”

De luifel op het Rogierplein met standplaats Villo-deelfietsen en metrohalte

| De standplaats met Villo-deelfietsen op het Rogierplein: uitbater JCDecaux is en blijft in eerste instantie een bedrijf dat reclameruimte verkoopt.

Terugval

Maar eigenlijk trappelt Villo al jaren ter plaatse. Na een gebruikspiek in 2014 volgde een eerste terugval in 2015. Het jaar daarop was er opnieuw een stijging, maar sindsdien is het aantal gebruikers opnieuw afgekalfd. Het is afwachten of de elektrische aandrijving nieuwe abonnees kan aanbrengen. Vreemd genoeg is Villo zelf niet bijzonder ambitieus. “We verwachten geen grote groei, eerder stabiliteit,” klinkt het nog.

Daarmee komen we bij het fundament van het Villo-model. Dat is in se niet uit op extra gebruikers, laat staan een betere mobiliteit. Uitbater JCDecaux is en blijft in eerste instantie een bedrijf dat reclameruimte verkoopt. In het akkoord over de uitrol van de elektrische Villo’s staat ook dat de uitbater nieuwe digitale reclamepanelen mag plaatsen - ondanks gemor bij een handvol gemeenten. “In een eerste fase vervangen we tussen 120 en 150 bestaande borden,” zegt Blanchevoye. “In een tweede fase gaat we naar 200 digitale borden op een totaal van 600.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Villo, fietsdeelsysteem, elektrische fiets, free floating

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni