Fietsstraat Ganshoren zaait verwarring: ‘Dit leidt tot agressie’

EDB
© BRUZZ
07/08/2021

De fietsstraat in de Van Overbekelaan in Ganshoren leidt tot verwarring tussen automobilisten en fietsers. Hoewel fietsers er voorrang hebben, menen heel wat automobilisten er de tweewielers toch te mogen inhalen. De oorzaak: onaangepaste infrastructuur en dubbelzinnige wegmarkeringen.

Ondanks de tegenargumenten van fietsvereniging Gracq werd de Van Overbekelaan in Ganshoren vorig jaar omgedoopt tot een fietsstraat. Het geschilderde fietspad dat er eerder lag, moest immers plaats ruimen voor de nieuwe buslijn 13. Omdat bussen van de MIVB een zekere breedte nodig hebben om door de straat te rijden, moest het fietspad wijken, meldt La Libre Belgique.

“In een eerste scenario stelde de MIVB voor om het fietspad naar de middenberm tussen de twee rijrichtingen te verplaatsen,” zegt schepen van Mobiliteit Magali Cornelissen (MR) in Ganshoren bij BRUZZ. “Maar dat voorstel was onbespreekbaar: het pad op de middenberm is te smal en dient voor wandelaars. Een tweede optie was de middenberm 30 centimeter smaller te maken. Maar dat stuitte op veel verzet van de buurtbewoners.”

“Uiteindelijk hebben we ervoor geopteerd om het bestaande fietspad weg te nemen, maar van de straat wel meteen een fietsstraat te maken. Op die manier wilden we het signaal geven dat alle weggebruikers deze straat kunnen gebruiken en we ook prioriteit willen geven aan fietsers. We zijn er ons van bewust dat het niet de beste plek is voor een fietsstraat, maar we wilden geen stap achteruit nemen.”

Logo’s aan de rechterkant

Voor fietsvereniging Gracq en burgercollectief 1083/0 is de fietsstraat echter een slechte oplossing. “De straat is te lang, te breed en gaat omhoog. Als auto’s op zo’n moment achter een fietser moeten rijden – en dat is de bedoeling, want in een fietsstraat mogen auto’s fietsers niet inhalen -, raken ze gefrustreerd,” legt Simon Steverlinck uit, medeoprichter van 1083/0. “Dat leidt tot agressie. Bovendien rijden auto’s hier vaak erg snel. De fietsstraat is met andere woorden een gemakkelijkheidsoplossing die tot gevaarlijke situaties leidt.”

"Er is een probleem geslopen in de wegaanduidingen van de MIVB."

Woordvoerster van Brussel Mobiliteit Camille Thiry

Bovendien lijken heel wat automobilisten niet te begrijpen dat het wel degelijk om een fietsstraat gaat. Tot overmaat van ramp werden enkele dagen geleden fietslogo’s aan de rechterkant van de straat geschilderd. Daarmee wordt de indruk gewekt dat fietsers alsnog rechts moeten houden, en niet in het midden mogen rijden zoals de bedoeling is van een fietsstraat.

“Er is een probleem geslopen in de wegaanduidingen van de MIVB,” verklaart woordvoerster van Brussel Mobiliteit Camille Thiry. “De aanduidingen moesten in het midden van de weg worden aangebracht, en niet aan de zijkant. Het probleem zou zo snel mogelijk worden verholpen.”

Ook Cornelissen geeft toe dat heel wat automobilisten het principe van de fietsstraat in de Van Overbekelaan niet lijken te hebben begrepen. “Eerst en vooral denk ik dat er meer sensibilisering nodig is tegenover fietsstraten in het algemeen vanuit het federale of het gewestelijke niveau. Daarnaast hebben we de MIVB ook gevraagd om extra logo’s toe te voegen. Dat is gebeurd, maar per ongeluk werden die aan de rechterkant geschilderd. Ze gaan dat zo snel mogelijk rechtzetten.”

Nieuwe infrastructuur

Françoise Ledune, woordvoerster van de MIVB, zegt dat de fietsstraat op de juiste manier werd aangeduid met onder andere verkeersborden en geschilderde logo’s. “Om de situatie nog eens extra te verduidelijken, plaatsten we bijkomende logo’s. Die waren beter in het midden van de straat geschilderd geweest. Binnenkort zullen we daarom negen extra logo’s in het midden van de weg aanbrengen. Maar als dat niet helpt, moet de gemeente misschien eens nadenken over een aangepaste infrastructuur.”

Schepen van Mobiliteit Cornelissen zegt dat de gemeente op dit moment enkel de extra logo’s voorzien heeft. “Maar binnenkort plannen we nog andere fietsstraten in Ganshoren. Dat is misschien een goed moment om eens na te denken over de zichtbaarheid en eventuele aanpassingen in de infrastructuur.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ganshoren, Mobiliteit, fietsstraat, van overbekestraat, simon steverlinck, Magali Cornelissen, MIVB, Brussel Mobiliteit, Burgercollectief 1083/0

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni