Gatz en Peeters stellen voor om rekeningrijden en Ringplannen te verbinden

Kris Hendrickx
© BRUZZ
14/09/2022
Updated: 14/09/2022 18.51u

Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters en haar Brusselse collega van Financiën Sven Gatz (beiden Open VLD) pleiten voor een akkoord tussen Brussel en Vlaanderen waarbij de slimme kilometerheffing wordt verbonden aan een gedeeltelijke verbreding van de Ring.

Zowel de slimme kilometerheffing als de verbreding (of optimalisering) van de Ring zorgden de voorbije jaren voor forse meningsverschillen tussen Vlaanderen en het Brussels Gewest.

In het eerste dossier wil Brussel vooruit, maar ligt Vlaanderen dwars. De formule die Brussel voorstelt betekent een dubbele belasting voor pendelaars, vindt de Vlaamse regering, die de kilometerheffing ook niet in haar regeerakkoord heeft. Voor de werken aan de Ring is andersom: Vlaanderen wil haast maken met een veiligere Ring met een betere doorstroming. Het wil daarvoor een deel van de Ring verbreden.

In een gesprek met BRUZZ pleiten Peeters en Gatz er nu voor om de patstelling te overstijgen en een overeenkomst te sluiten waarbij de twee dossiers worden verbonden. Deze zomer zijn daarover al eerste gesprekken gevoerd met de mobiliteitsministers en de twee minister-presidenten, maar die moeten een vervolg krijgen, vindt het liberale duo.

"Op een gegeven moment is het onderhandelingspakket goed genoeg. Er is veel veranderd in de Vlaamse plannen”

Sven Gatz (Open VLD)

2022 1800 Faldende administraties Sven Gatz

“Er zijn gesprekken bezig om te zien of het een op het ander kan afgestemd worden,” zegt Gatz. “Die gesprekken werden in juli gevoerd tussen enerzijds Rudi Vervoort en Elke Van Den Brandt en anderzijds Jan Jambon en Lydia Peeters. Op de een of andere manier moet dat overleg verdergezet worden.”

De knoop ligt vooral bij de groenen, legt Gatz uit. “Die 25 procent verbreding ligt voor Groen heel moeilijk. Daarom zeggen we: laat ons parallel ook kijken wat dat voor de kilometerheffing betekent. Op een gegeven moment moet je beseffen dat er een onderhandelingspakket ontstaat dat goed is, of goed genoeg. Er is veel veranderd de voorbije jaren in die Vlaamse plannen.”

Peeters van haar kant is sowieso niet te vinden voor rekeningrijden naar Brussels model. “Het moet een gebiedsdekkende kilometerheffing worden met een taxshift.” Die taxshift houdt in dat bestaande verkeersbelastingen verdwijnen en vervangen worden door een taks op het gebruik, een principe dat ook in het Brusselse model vervat zat.

Lees meer in het volledige interview.

Week van de Mobiliteit 2022

In het mobiliteitsdebat gaat de discussie vandaag vooral over het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. Hoe overstijgen we dat en werken we aan de mobiliteit van de toekomst?

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni