Gewest en Etterbeek zoeken compromis over Tervurenlaan, met breder fietspad aan zuidzijde

© Vincent De Wolf
| Het nagelnieuwe fietspad langs de noordzijde van de Tervurenlaan.

De Tervurenlaan was maandag het decor van een Brusselse politieke vaudeville. Etterbeek begon op eigen houtje fietsinfrastructuur aan te leggen langs de gewestweg. Het Gewest pleegde daarop spoedoverleg met burgemeester Vincent De Wolf. Dat levert wellicht een compromis op waarbij nu toch een parkeerstrook verdwijnt op de zuidelijke ventweg, voor een breed fietspad.

Dat de Tervurenlaan – in het verlengde van het aartsdrukke fietspad op de Wetstraat – fietsinfrastructuur nodig heeft, daarover zijn zowel het Gewest als de gemeente Etterbeek het eens. Hoe dat pad er moet uitzien en wanneer het er kan komen, daarover verschillen de meningen. Het Gewest wou ook het weigerachtige Sint-Pieters-Woluwe in het bad, terwijl Etterbeek na jaren van stilstand vooral vooruit wou.

Het Etterbeekse ongeduld leidde vrijdag tot een politiebesluit om zelf een fietspad (op de zuidelijke ventweg) en een fietsstraat en fietspad (op de noordelijke) aan te leggen. De gemeente liet er geen gras over groeien en begon maandag meteen al met de markeringswerken op de noordelijke ventweg. Een burgemeester kan ingrijpen op een gewestweg omdat hij bevoegd is voor de veiligheid in zijn gemeente.

Morgen (dinsdag, red.) wou Etterbeek ook meteen al met een eenrichtingsfietspad van 1,40 meter breed (minder dan de gewestelijke minimumnorm van 1,50 meter) starten op de zuidelijke ventweg. De beide parkeerstroken zouden daarbij behouden blijven.

Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

De gemeentelijke ijver leidde maandag tot spoedoverleg tussen mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) en burgemeester Vincent De Wolf (MR). “Daarbij is overeen gekomen dat de gemeente een breder fietspad realiseert op de zuidelijke ventweg, van 2,5 meter,” zegt Van den Brandts woordvoerder. “Dat betekent ook dat er nu toch een parkeerstrook verdwijnt op die ventweg, langs de linkerzijde.” (Lees verder onder de kaart)

De Wolf van zijn kant is voorzichtiger. "Ik heb gezegd dat ik dat zou proberen, maar heb nog geen officieel antwoord gegeven. Er duiken nu nieuwe problemen op die we nog moeten oplossen, onder meer voor de toegang tot een centrum voor gehandicapten daar."

Proces-verbaal

Het Gewest stelde ook vast dat de markering van de fietsstraat op de noordelijke ventweg niet helemaal conform de gewestelijke veiligheidsregels gebeurde. “We stellen daarom een proces-verbaal op, waarin we ook de punten opsommen die nog moeten verbeterd worden,” zegt woordvoerder Pieterjan Desmet.

“De methode hoe dit allemaal verlopen is, is niet om aan te zien,” geeft de woordvoerder toe. “Maar het resultaat is wel een verbetering voor de fietsers."

Volgende week is er ook nog een vergadering met Sint-Pieters-Woluwe. Die gemeente ligt dwars over een fietspad waarop in twee richtingen kan gereden worden en over het verlies van een parkeerstrook.

De Wolf stelt ondertussen vast dat zijn methode wel degelijk vruchten heeft afgeworpen. "Twee jaar lang gebeurde er niets, en door onze beslissing gaat het plots snel vooruit."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?