De Tervurenlaan tussen Merode en Montgomery vandaag: 11 rijstroken voor rijdende en parkerende auto's.

Etterbeek wil zelf fietspad aanleggen langs gewestelijke Tervurenlaan

Kris Hendrickx
© BRUZZ
08/11/2021

De Tervurenlaan ligt in het verlengde van het drukste fietspad van het gewest. Toch heeft de laan anno 2021 nog steeds geen eigen fietspad. Het Gewest talmt met zijn eigen project omdat Sint-Pieters-Woluwe dwarsligt. Etterbeek neemt nu het heft in eigen handen en legt zelf fietsinfrastructuur aan. Daarbij behoudt de auto meer plaats dan in de versie van het Gewest. Het plan van de gemeente leidde maandag meteen tot spoedoverleg.

Nergens in het Gewest rijden vandaag zoveel fietsen als op de Wetstraat. Het is een van de redenen waarom het Gewest tijdens de coronacrisis een rijstrook schrapte voor een afgescheiden fietspad waarop fietsers in twee richtingen kunnen rijden.

Wie de Wetstraat uitkomt en verder naar het oosten wil, zoekt voorbij het Jubelpark vruchteloos naar fietspaden. De brede Tervurenlaan biedt erg veel plaats aan auto’s: drie rijstroken in elke richting plus nog eens ventwegen met een rijstrook in elke richting en drie rijen voor geparkeerde auto’s. Maar voor fietsers? Niets.

De verschillende Brusselse overheden willen daar al een tijdje verandering in brengen. Voormalig mobiliteitsminister Pascal Smet (one.brussels/Vooruit) stelde een tweerichtingsfietspad voor op de zuidelijke ventweg van de laan, een voorstel waarbij parkeerplaatsen zouden verdwijnen. Etterbeeks burgemeester Vincent De Wolf (MR) oordeelde dan weer dat zo’n fietspad te onveilig was en stelde een eenrichtingsfietspad voor, waarbij de auto meteen minder ruimte zou prijsgeven.

Fietspad Tervurenlaan

Het kabinet-Smet had plannen klaarliggen om een bidirectioneel fietspad aan te leggen langs de ventweg van de Tervurenlaan.

Huidig mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) staat nog steeds achter het plan voor een tweerichtingsfietspad. In het kader van het de coronafietspaden verklaarde burgemeester De Wolf zich ook akkoord met zo’n tijdelijke inrichting.

Omdat die tijdelijke inrichting op zich laat wachten, besloot De Wolf afgelopen vrijdag via een politiebesluit om zelf tijdelijke fietsinfrastructuur aan te leggen op de ventwegen, meldt Le Soir. Aan de noordzijde tussen de Hertoginstraat en de Tongerenstraat gaat het vooral om een fiestsstraat/fietspad. Aan de zuidzijde wordt het een eenrichtingsfietspad tussen Galliërslaan en Atrebatenstraat. Voor die formule moeten slechts sporadisch parkeerplaatsen verdwijnen.

De fietspaden zullen met betonblokken afgescheiden worden van de rijweg, zegt De Wolf aan onze redactie. De ingreep zou voor een van de volgende dagen of weken zijn.

"Er zijn steeds meer fietsers, ook kinderen. Ik kan niet blijven wachten op het Gewest."

Vincent De Wolf, burgemeester Etterbeek

20181114 ZOOM Vincent de Wolf BRUZZ ACTUA 1638

“Er zijn steeds meer fietsers op de as, ook kinderen,” legt De Wolf uit aan onze redactie. “Ik kan niet blijven wachten op het Gewest.” Dat een burgemeester zelf een gewestweg laat aanpassen is erg ongebruikelijk. Maar de mogelijkheid bestaat wel degelijk, omdat burgemeesters de bevoegdheid van veiligheid hebben op hun grondgebied.

Het kabinet van minister Van den Brandt laat weten het ongeduld van De Wolf te begrijpen. “Als we totnogtoe nog niet gestart waren met werken, is het omdat we alle gemeenten op één lijn wilden krijgen”, zegt woordvoerder Pieterjan Desmet. “Het is daarbij vooral Sint-Pieters-Woluwe dat dwarsligt en niet van een tweerichtingsfietspad wou weten. We wilden vermijden dat er aan de grens van Etterbeek en Sint-Pieters-Woluwe plots een erg gevaarlijke situatie zou ontstaan.”

"We begrijpen het ongeduld van de gemeente Etterbeek."

Elke Van den Brandt via haar woordvoerder

20210505 1752 Fietspaden elke van den brandt

Het Gewest heeft een voorkeur voor een bidirectioneel fietspad omdat die inrichting logisch zou zijn in het verlengde van de Wetstraat, waar fietsers sinds kort ook zo’n fietspad hebben. Ook verder op de Tervurenlaan bestaat al een tweerichtingsfietspad. Voor die ingreep op de zuidelijke ventweg zouden een vijftigtal parkeerplaatsen verdwijnen.

Van den Brandt blijft geloven in overleg met de gemeenten. “Als Etterbeek nu zelf fietsinfrastructuur aanlegt, zullen we heel goed kijken hoe die precies is uitgevoerd. De fietsstraat aan de noordelijke kant is alvast een ingreep die ook in het gewestplan staat.” Als de fietspaden niet conform zijn, kan het Gewest naar de werfcommissie stappen. Als die het Gewest volgt, kan dat vervolgens het eigen plan toch doordrukken.

Spoedoverleg

De minister nam maandag meteen contact op met De Wolf, nadat het nieuws in Le Soir was verschenen. Gewest en gemeente vergaderen momenteel opnieuw over de verkeerssituatie op de laan.

De Franstalige fietsersbond Gracq noemt het ondertussen onvoorstelbaar dat er nog steeds geen fietsoplossing is voor een verkeersas waarop auto’s zoveel plaats innemen. Gracq is voorstander van een bidirectioneel fietspad op de zuidelijke ventweg en zag eerder al verschillende tekortkomingen in het Etterbeeks plan voor eenrichtingsfietspaden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Etterbeek, Sint-Pieters-Woluwe, Mobiliteit, Tervurenlaan, fietspad, Vincent De Wolf, Elke Van den Brandt, fietsinfrastructuur

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni