Gewest huurt wegsignalisatie in het buitenland

© Tim Gatzios - BRUZZ

Op werven beheerd door het Brussels Gewest wordt gebruik gemaakt van wegsignalisatie van buitenlandse verhuurbedrijven. Dat roept vragen op bij Brussels parlementslid Anne-Charlotte d’Ursel (MR) die er bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) over bevraagde in het parlement. “Vanuit ecologisch en economisch standpunt ruikt dit naar wanbeheer,” zegt ze aan La Capitale.

Brussels parlementslid Anne-Charlotte d’Ursel merkte een paar maanden geleden aan de kant van de weg een aanhangwagen op met daarop verkeersborden om werkzaamheden aan te geven. Opvallend daaraan is dat de aanhangwagen een Nederlandse nummerplaat had.

“Dat wil zeggen dat het Gewest gebruik maakt van huurwagens die honderden kilometers moeten afleggen om hier de veiligheid rond de Brusselse bouwputten te garanderen. Vanuit ecologisch en economisch standpunt ruikt dat naar wanbeheer.”

‘Kostprijs blijft dezelfde’

Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) weerlegt die kritiek. “Het gebruik van aanhangwagens met wegsignalisatie is de laatste jaren enorm toegenomen. De vraag is groter dan het aanbod, waardoor er beroep wordt gedaan op buitenlandse verdelers. Daarvoor wordt geen hogere prijs betaald.”

d’Ursel reageerde daarop met de vraag waarom er vanuit het Gewest niet meer wordt geïnvesteerd in dergelijk materiaal. “Van de jaarlijks 120.000 bouwwerven in de stad, worden er 2.500 beheerd door het Gewest. Ik begrijp dus niet waarom er Brussel Mobiliteit dat materiaal niet zou kunnen aankopen. Huren is geld weggooien en weerspiegelt een gebrek aan visie.”

Elke Van den Brandt (Groen), Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Als reden waarom dat niet gebeurt, verwijst Van den Brandt naar de pieken en dalen in het aantal werven. “De aankoop van eigen materiaal is niet zaligmakend. Huren zal altijd nodig blijven omdat er tijdens bepaalde perioden van het jaar meer werkzaamheden worden uitgevoerd dan anders. Denk daarbij aan de vrieskou die soms roet in het eten kan gooien."

"Bovendien zijn er ook heel wat kosten verbonden aan het onderhoud van dat materiaal, wat de investering nog minder aantrekkelijk maakt,” aldus Van den Brandt nog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?