analyse

Gewest is mee verantwoordelijk voor verloedering Noordstation

© Photonews
| Tijdens hun pauze parkeren de buschauffeurs zich op de busbaan in de Vooruitgangstraat.

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn bedient niet langer haar eindhalte onder het station Brussel-Noord. De plotse beslissing is mogelijk politiek geïnspireerd, maar dat neemt niet weg dat het Brussels Gewest mee verantwoordelijk is voor de jarenlange verloedering.

Na verschillende waarschuwingen was het maandag zover: de bussen van De Lijn zetten enkel nog passagiers af aan het Noordstation. De bus nemen naar Vlaanderen moet voortaan aan het Rogierplein. De haltes onder het station zouden te vuil en onveilig zijn voor de wachtende reizigers en chauffeurs. “Het Brussels Gewest komt zijn verplichtingen niet na,” dixit De Lijn-topman Roger Kesteloot.

Minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) hielden vol dat De Lijn de haltes niet eenzijdig mag verplaatsen, maar die deed dat toch. “De situatie was onhoudbaar,” aldus nog Kesteloot. “Bovendien is dit – dat hoop ik toch – een tijdelijke maatregel.” In dat geval zou het niet nodig zijn om te overleggen over de wijziging.

In plaats van in de kelders van het station wachten pendelaars nu op hun bus in weer en wind, een halve kilometer verderop. Tijdens hun pauze parkeren de chauffeurs van een dertigtal buslijnen zich op de busbaan in de Vooruitgangstraat, waar ze het leven van andere weggebruikers bemoeilijken.

Dat de maatregel niet bevorderlijk is voor de mobiliteit of de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer lijkt niet meteen de eerste zorg voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Velen ontwaren achter de beslissing dan ook electoraal geïnspireerd spierbalgerol van de Vlaams-nationalisten, die zich met de dag meer profileren op het thema migratie.

Het N-VA-discours problematiseert niet alleen de aanwezigheid van (trans)migranten in en rond het station, maar schrijft hun concentratie toe aan hulpacties in de buurt en een te vriendelijk gewestelijk beleid. Het gevreesde aanzuigeffect. Tegenstanders verwijten de Vlaams-nationalisten dan weer dat net hun hardhandige aanpak mensen op doortocht naar Brussel jaagt.

Maar los van de vraag of het hier gaat om een ordinair politiek manoeuvre, kan niemand ontkennen dat er een probleem is met het Noordstation. Dat is ook allesbehalve nieuw. Al lang voor er sprake was van transmigranten zijn uithoeken van het station uitgegroeid tot verzamelplaatsen voor mensen in de marge van de maatschappij. In combinatie met de kille architectuur van het CCN, de uitbreiding van het station uit de tijd van het beruchte Manhattanplan, en de aanpalende kantoorwijk die buiten de werkuren een niemandsland is, zorgt de concentratie van ellende voor een unheimlich gevoel.

De Lijn halte Noordstation Brussel-Noord halte tijdelijk niet bediend halte geschrapt
© PhotoNews
| De halte van De Lijn onder het Noordstation wordt "tijdelijk niet bediend."

Renovatie

De voorbije jaren zijn slechts kleine stapjes gezet. De ondergrondse tramperrons van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zijn opgeknapt en spoorbedrijf NMBS legt momenteel de laatste hand aan de geslaagde renovatie van het eigenlijke stationsgebouw. De tussenruimtes en het busstation wachten echter nog altijd op beterschap. Het Brussels Gewest is de belangrijkste mede-eigenaar van het CCN en is dus mee verantwoordelijk voor de verloedering.

Weyts heeft geld voor een nieuw busstation voor De Lijn. In wezen gaat het om enkele luifels en nieuwe zitbanken die geïnstalleerd zouden worden aan de zuidkant van het CCN. Het Brussels Gewest talmt echter met het afleveren van de vergunning. Aan de noordkant ziet Smet plaats voor een internationaal busstation. In beide gevallen is het wachten op duidelijkheid over de toekomst van het CCN. Het Gewest plaatste dat gebouw jaren geleden al in de etalage, maar vond pas onlangs een gewillige kandidaat-­koper (Ghelamco).

Behalve mogelijke electorale motieven en trage besluitvorming, toont deze trieste saga ook nogmaals de hardnekkige versnippering van het mobiliteitsbeleid. In plaats van elk gewest en elke maatschappij voor zich, zouden alle spelers samen werk moeten maken van een beter Noordstation. Of zoals Luckas Vander Taelen schreef: “Misschien moeten alle betrokken beleidsvoerders worden opgesloten in de wachtzaal van het Noordstation tot ze een echte oplossing hebben gevonden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?