Metro-reizigers in Brussel MIVB STIB openbaar vervoer mobiliteit

| Een schoolabonnement kost nog slechts 12 euro.

Goedkoper scholierentarief MIVB-abonnement blijkt succes

TRO
© BRUZZ
16/09/2021

De MIVB heeft maar liefst 40 procent meer scholierenabonnementen verkocht dit jaar. Sinds dit jaar kosten die niet langer 50, maar 12 euro per jaar.

In maart van dit jaar werd beslist om het scholierentarief van een MIVB-abonnement voor jongeren tussen de 12 en 25 jaar te verlagen van 50 naar 12 euro per jaar. Vanaf februari volgend jaar geldt dat tarief ook voor niet-studerende jongeren. Voor hen is de korting nog veel groter, want zij betalen momenteel nog 499 euro per jaar.

De eerste groep kan sinds deze maand gebruikmaken van het gereduceerde tarief en dat blijkt een succes. Volgens het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) werden er al 40 procent meer abonnementen verkocht dan in 2020. En ook ten opzichte van 2019, het laatste pre-coronajaar, is de groei met 46 procent groot. In 2021 werden al 35.812 schoolabonnementen verkocht, tegenover 24.447 in 2019.

“Jong geleerd is oud gedaan, ook als het gaat om de manier waarop je je door de stad verplaatst", zegt Van den Brandt. "We willen jongeren zo vroeg mogelijk laten proeven van de vrijheid en het gemak dat een MIVB abonnement hen biedt. Deze cijfers tonen aan dat een gerichte prijszetting echt een verschil maakt.”

Voldoende capaciteit

Het tarief van 12 euro is een Brussels compromis. In het regeerakkoord was namelijk gratis openbaar vervoer beloofd voor alle Brusselaars onder de 25 jaar en boven de 65. Dat bleek echter te duur en er waren ook boekhoudkundige redenen om toch een tarief van 12 euro in te voeren. De MIVB riskeerde volgens sommige bronnen namelijk een plotse verhoging van de btw-uitgaven. Bij de aankondiging kwam daarom de nodige kritiek op de plannen vanuit de oppositie.

Er werd ook geopperd dat de MIVB tegen de grenzen van haar capaciteit aanzat en dat daarom niet voor een nultarief gekozen werd. Dat wordt door Van den Brandt echter weggewuifd. Haar kabinet stelt dat de stijging van het aantal reizigers dankzij de hoge investeringen vanuit het gewest kan worden opgevangen. Het aanbod bussen, trams en metro’s breidt deze legislatuur met 20 procent uit, met extra plaatsen op de bus, verschillende nieuwe tramlijnen, een nieuwe metrolijn, en de verhoogde frequentie van de metro, die om de anderhalve minuut zal gaan rijden in plaats van om de drie minuten tijdens de spits.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni