Groen licht voor heraanleg Wayezstraat, met tijdelijk meer parkeerplaatsen

© Anderlecht/MIVB/Espaces Mobilités
| Terrassen en leverzones in de Wayezstraat

De gemeente Anderlecht geeft een gunstig advies voor de heraanleg van de Wayezstraat. Na de heraanleg moeten daar nog 27 van de 170 parkeerplaatsen overblijven. Maar als overgangsmaatregel stelt de gemeente voor om daar tijdelijk 90 parkeerplaatsen van te maken, tot er een parking onder het Dapperheidsplein ligt. “Het was een moeilijke wiskundeoefening.”

In de lente van volgend jaar wil de MIVB beginnen met de werken in de Wayezstraat. De Anderlechtse winkelstraat moet er na de heraanleg mooier uitzien, met nieuw straatmeubilair en meer groen. Maar vooral zal er minder plaats voor de auto zijn. De plannen voor de heraanleg houden in dat de Wayezstraat een eenrichtingsstraat wordt, met nog 27 parkeerplaatsen in plaats van de 170 vandaag.

Nu het openbaar onderzoek naar de plannen is afgelopen, heeft de overlegcommissie van de gemeente Anderlecht een gunstig advies uitgebracht, al vraagt de gemeente een overgangsmaatregel om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de plaatselijke handelaars. In plaats van 27 zullen er na de heraanleg tijdelijk 90 parkeerplaatsen in de straat zijn.

Parking Dapperheidsplein

“We kregen veel klachten van de handelaars”, geeft schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Groen) toe. In de ingediende plannen zijn tien leveringszones opgenomen. Leveren zal er enkel toegelaten zijn tussen 7 en 11 uur. Daarna kunnen de zones gebruikt worden als parkeerplaats. “Dat levert dertig extra plaatsen op”, aldus de schepen van Mobiliteit. Daarnaast komen er 30 extra parkeerplaatsen bij. “Het was een moeilijke wiskundeoefening.”

De extra parkeerplaatsen zijn tijdelijk, tot het Dapperheidsplein heraangelegd is. Daar moet een ondergrondse parking komen, al is daar al jaren sprake van. “Dat project zit nu in een stroomversnelling. De aanvraag voor de vergunning is ingediend”, zegt Müller-Hübsch.

“De Wayezstraat gaat sneller vooruit, maar beide projecten lopen parallel. Op een bepaald moment zal het een grote werf zijn.” Eens de ondergrondse parking er is, verdwijnen ook de extra parkeerplaatsen in de Wayezstraat, waarna er 27 overblijven. “De bedoeling is dat die parking de verloren parkeerplaatsen opvangt.”

Autovrije zaterdagen

Voor de heraanleg van de Wayezstraat lagen oorspronkelijk drie scenario’s op tafel, waaronder een volledig autovrije straat. Dat scenario haalde het uiteindelijk niet, maar zodra de werken van start gaan aan het Sint-Guidoplein in de lente, wil het schepencollege de Wayezstraat elke week op zaterdag autovrij maken.

“Wij hadden voorgesteld om naar een autovrije straat te gaan. Nu gaan we dat een keer per week uitproberen”, aldus schepen Müller-Hübsch nog. Die autovrije dagen zullen gepaard gaan met straatanimatie. “We willen dit goed voorbereiden en de handelaars steunen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?