Simulatiebeeld van de heraangelegde De Smet de Naeyerlaan, met tram, fietspad en meer groen

| De De Smet de Naeyerlaan wordt volledig heraangelegd met afgescheiden fietspaden en meer bomen

Grote heraanleg wijk Kerkhof van Jette: meer groen en fietspaden

Tim Gatzios
© BRUZZ
30/03/2021

De wijk rond het kerkhof van Jette moet er in 2022 heel anders uitzien. Vervoersmaatschappij MIVB vernieuwt er de tramsporen, en Brussel Mobiliteit zal meer groen aanplanten en afgescheiden fietspaden aanleggen. De verkeerssituatie wordt vereenvoudigd, met minder ruimte voor auto's.

Het heraanlegproject omvat alle straten tussen de Sint-Pieterskerk en de rotonde aan het eind van de Woestelaan, en van daar via de De Smet de Naeyerlaan tot aan de rotonde bij Guillaume De Greef. Het gaat om ongeveer een kilometer openbare ruimte.

In de eerste plaats pakt de MIVB de traminfrastructuur aan om plaats vrij te maken. Die is vandaag vrij ingewikkeld doordat er vier tramlijnen samenkomen en doordat er een eindhalte is voor lijn 62. De spoorconfiguratie wordt vereenvoudigd door de terminus te schrappen, waardoor de infrastructuur beperkt kan worden tot één kruispunt met wissels.

Kaart van de perimeter van de werken. Van de Sint-Pieterskerk tot de rotonde van de Woestelaan, en van daar tot Guillaume De Greef.

| De perimeter van de werken

Samen met de tramterminus worden ook de Secrétinlaan en de Jules Lahayestraat geschrapt tussen de Ontmijnerslaan en de De Smet de Naeyerlaan. Dat houdt doorgaand autoverkeer weg, maar de vrijgekomen ruimte zal ook gebruikt worden om een groen plein aan te leggen.

Na de werken zal er wel een nieuwe tramterminus aangelegd moeten worden voor lijn 62, en ook de toekomstige tramlijn voor Thurn en Taxis moet een keerpunt krijgen. De MIVB laat weten dat er nog gezocht wordt naar een geschikte locatie.

Afgescheiden fietspaden

Op de De Smet de Naeyerlaan is een heraanleg van gevel tot gevel gepland. De tram krijgt een bedding met gras en er komen drie bomenrijen. De bestaande gemarkeerde fietspaden worden vervangen door afgescheiden exemplaren van 1,8 meter breed. Om dat mogelijk te maken sneuvelt een aanzienlijk deel van de parkeerplaatsen voor auto's.

Er komen overal brede stoepen en tramhaltes met betere voorzieningen voor rolstoelgebruikers en slechtzienden. Ter hoogte van zijstraten wordt consequent gekozen voor doorlopende stoepen. Het asfalt houdt er dus op en autobestuurders die willen afslaan zullen er voorzichtig over de stoep moeten rijden. De aanleg benadrukt de voorrang van voetgangers en fietsers.

De voorbereidende nutswerken beginnen in de zomer van 2021. In 2022 vernieuwt de MIVB de tramsporen, en in de laatste fase pakt Brussel Mobiliteit de openbare ruimte aan. Het openbaar onderzoek voor de bouwvergunning begint op 31 maart, de inspraakfase loopt tot 29 april.

De terminus van tram 62 wordt geschrapt waardoor er een groen plein ontstaat naast de begraafplaats

| Door het schrappen van twee straten en de eindhalte van tram 62 ontstaat er ruimte voor een groen plein

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni