Grote spoorwerken voor uitrol GEN tussen Brussel en Nijvel

© Photonews
| Het station Lillois ligt op de spoorlijn Brussel-Nijvel. De werken gaan door in de eerste week van de paasvakantie.

Spoornetbeheerder Infrabel profiteert van de onderbreking van het treinverkeer tussen Brussel-Zuid en Nijvel om tijdens de eerste week van de paasvakantie grote werken uit te voeren in de stations Moensberg, Waterloo, Braine-Alliance, Eigenbrakel, Lillois en Nijvel. Bepaalde werken worden de klok rond uitgevoerd.

In Lillois worden vanaf 11 april twee nieuwe spoorbruggen in gebruik genomen. Het doel is om dit deel van spoorlijn 124 op te waarderen tot vier sporen, ter voorbereiding op de komst van het Gewestelijk Expresnet (GEN). De nieuwe GEN-planning, die in 2019 werd voorgesteld, wordt voorlopig nog gerespecteerd. Alleen voor het gedeelte gelegen tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode is de vergunningsaanvraag nog niet ingediend.

"Bij gebrek aan een vergunning is het onmogelijk om de overgrote meerderheid van de burgerlijke werken op te starten," verduidelijkt Infrabel. "Met name de nodige ruimte creƫren voor de aanleg van twee extra sporen en een fietspad, zoals gevraagd door het Vlaamse Gewest. Deze beperking heeft een impact op de aanvankelijk aangekondigde datum van eind 2031." Onder voorbehoud dat de vergunning er komt, zal het traject tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode ten vroegste eind 2033 operationeel zijn.

'Zoals een metro'

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) bracht dinsdag een bezoek aan de werf in Lillois, samen met de CEO's van Infrabel en Tuc Rail, het ingenieursbedrijf van de spoorwegen. "De trein kunnen nemen zoals je de metro neemt. Dat wens ik alle inwoners van 'Groot-Brussel' toe," zei de minister.

"Lillois is een station op amper 20 km van de Grote Markt. Twee spoorbruggen vervangen en van twee naar vier sporen gaan: dat zijn grote werken die het verschil zullen maken. Ze zullen het mogelijk maken om meer treinen te laten rijden, frequenter en sneller voor de dagelijkse reizigers die door onze hoofdstad worden aangetrokken. Het GEN heeft lang op zich laten wachten. Het moet nu kilometer na kilometer worden vrijgemaakt voor Brussel en de Rand."

Op de lijn tussen Brussel en Nijvel zijn een honderdtal medewerkers van Infrabel en Tuc Rail aan de slag.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?