13 september 2022: een tram houdt halt aan het Verboekhovenplein in Schaarbeek, beter gekend als 'De Berenkuil.'

| Een tram houdt halt aan het Verboekhovenplein in Schaarbeek, beter gekend als 'De Berenkuil.'

Half miljard euro Europees geld voor duurzame MIVB-stellen

© Belga
19/12/2022

Brussels minister van Financiën en Begroting Sven Gatz (Open VDL) en vicevoorzitter van de Europese Investeringsbank (EIB) Kris Peeters hebben maandagmiddag een kredietovereenkomst van 475 miljoen euro ondertekend voor de aankoop van 94 elektrische bussen, 43 metrostellen en 90 trams en voor de vernieuwing van 63 kilometer tram- en metrosporen.

"Het gaat om het eerste partnerschap tussen het Brussels Gewest en de EIB", benadrukte Sven Gatz. "Het toont aan dat een belangrijke Europese financiële speler het investeringsbeleid in Brussel ook kwalitatief steunt. Met deze grote lening, van bijna een half miljard euro, van de EIB zorgen we voor een verdere modernisering van het openbaar vervoer voor zowel de metro, bus als tram", vulde hij aan.

Eerder sloot de EIB reeds een gelijkaardige kredietovereenkomst van één miljard euro voor Vlaanderen voor het Oosterweelproject en een overeenkomst van 1,1 miljard met Wallonië voor de wederopbouw na de overstromingen van juli 2021, merkte Kris Peeters op.

"Met deze investering willen we dat duurzaam openbaar vervoer in de hoofdstad een voor de hand liggende keuze wordt om naar het werk, de school of de universiteit te gaan of gewoon voor recreatief gebruik", aldus Peeters.

De aankoop van het nieuwe rollend materieel en de verbetering van de bestaande infrastructuur zijn een onderdeel van een grotere MIVB-strategie om de koolstofvoetafdruk te verkleinen. De maatschappij wil haar CO2-uitstoot tegen 2030 met 39% hebben verminderd ten opzichte van 2010.

94 elektrische bussen

Technisch gezien omvat de aankoop van rollend materieel met steun van de EIB 94 elektrische bussen (70 gelede bussen met een lengte van 18 meter en 24 standaardbussen met een lengte van 12 meter), 90 'TNG'-trams (Trams Nieuwe Generatie) van 32 en 43 meter en 43 metrostellen met een lengte van 94 meter.

Daarnaast voorziet het project in de installatie van apparatuur en de nodige aanpassingen aan de bestaande infrastructuur voor de introductie van de nieuwe trams en metrostellen, evenals de vernieuwing van 63 kilometer bestaande enkelvoudige tram- en metrospoorlijnen, ter bevordering van het onderhoudsgemak en de beschikbaarheid van het openbaar vervoer.

Volgens Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, zijn deze investeringen essentieel voor de toekomst van de mobiliteit in Brussel. "Meer voertuigen betekent meer capaciteit en frequentie. Tientallen kilometers tramsporen worden vernieuwd, wat meer veiligheid en comfort betekent voor zowel de reizigers als de buurtbewoners. De modernisering van de metro en de aanleg van een nieuwe lijn betekent dat we zoveel mogelijk mensen regelmaat en toegang tot de structurerende as van ons netwerk garanderen."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni