Heraanleg Maximiliaanpark hertekent ook mobiliteit Noordwijk

© Séverin Malaud - bma.brussels
| Zicht op het Maximiliaanpark

De internationale architectuurwedstrijd voor het nieuwe Maximiliaanpark met opengelegde Zenne is begonnen. Ook de mobiliteit rond het park wordt grondig aangepakt, blijkt uit de wedstrijddocumenten. Op de brede Simon Bolivarlaan die het park splijt moet het autoverkeer wijken voor voetgangers, fietsers en een tramlijn. De drukke Willebroekkaai wordt deels heraangelegd.

Het Brussels Gewest organiseert een grote ontwerpwedstrijd voor het Maximiliaanpark. De Zenne zal er opnieuw bovengronds stromen en het versnipperde park wordt coherenter. De ecologische waarde van het Maximiliaanpark wordt opgekrikt. BRUZZ schreef hier al uitgebreid over het nieuwe park.

Niet alleen het park zelf wordt onder handen genomen, ook de wegen errond of erdoor worden grondig heraangelegd. Dat zal een duidelijke impact hebben op de mobiliteit in de buurt. Het doel daarvan is de verschillende delen van het park dichter bij elkaar te brengen. Nu vormen de wegen nog een brede, moeilijk oversteekbare barrière.

Toekomstige tramlijn

De drukke Simon Bolivarlaan die het Maximiliaanpark in twee splijt wordt gedegradeerd tot wijkweg en heraangelegd tussen de Willebroekkaai en de Antwerpsesteenweg. De weg zou nog twee rijstroken overhouden, een in elke richting. Vandaag is de laan met parallelstroken nog vijf tot zeven rijstroken breed.

De vrijgekomen ruimte gaat naar bussen en de toekomstige tramlijn tussen Rogier en Belgica. Er komen volwaardige afgescheiden fietspaden en brede stoepen.

De ingreep is een gevolg van het nieuwe mobiliteitsplan Good Move. Dat voert een nieuwe organisatie van het wegennet in met 'mazen'. Binnen een maas of wijk wordt het doorgaand verkeer afgeremd en wordt fietsen en wandelen gestimuleerd. Hoofdassen voor autoverkeer zullen enkel nog te vinden zijn aan de rand van een maas, binnen de maas worden alle wegen lokaal. Vertaald naar de Noordwijk blijft de Willebroekkaai een hoofdstraat, de Bolivarlaan wordt een wijkweg.

Simon Bolivarlaan Noordwijk
© Google Maps
| Van de Bolivarlaan zouden slechts twee rijstroken overblijven

Groen netwerk

Ook het Rederskruispunt komt aan bod. Dat is het kruispunt van de Willebroekkaai, het Redersplein, de Groendreef en de Masuistraat. De straten vormen samen een onaantrekkelijke omgeving waar het wegverkeer erg dominant is, staat te lezen in de ontwerpopdracht.

De Willebroekkaai en de Groendreef zullen ook na de heraanleg hoofdwegen blijven. Het zuidelijke deel van de Groendreef zou een woonerf kunnen worden zonder doorgaand verkeer (uitgezonderd bussen van de MIVB).

Rederskruispunt Redersplein Groendreef Willebroekkaai
© Google Maps
| Het drukke Rederskruispunt wordt heraangelegd

Ook hier is de bedoeling dat verschillende groene ruimtes dichter bij elkaar gebracht worden. Het gaat om het Maximiliaanpark en het nieuwe parkje aan het Vergotedok. Dat moet leiden tot een netwerk van groen dat begint in de Vijfhoek, de Kleine Ring oversteekt via de vernieuwde Sainctelettesquare, verder gaat via het Maximiliaanpark, overloopt in het Havenpark, dan het kanaal oversteekt naar Thurn en Taxis, en uiteindelijk via het Park van Lijn 28 eindigt aan Bockstael..

In de marge van de werken verdwijnen er ook tientallen parkeerplaatsen langs de Willebroekkaai en komt er een nieuw fietspad door het Maximiliaanpark.

Complexe werken

Midden 2020 zou de winnaar van de architectuurwedstrijd aangekondigd worden. Door de complexiteit van het project zouden de werken pas starten in 2023, om in 2026 volledig achter de rug te zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?