Maximiliaanpark ruimt baan voor open Zenne

De kinderboerderij in het Maximiliaanpark

De Zenne zal weer bovengronds stromen tussen de Kleine Ring en de Redersbrug vlak bij Thurn & Taxis. De kinderboerderij verhuist naar het deel van het Maximiliaanpark waar vandaag vaak transitmigranten verblijven. Het Gewest lanceert een internationale wedstrijd voor de herinrichting, die in 2023 moet starten, verneemt BRUZZ.

“Een stad zonder water is een stad zonder ziel,” zei Brussels minister Pascal Smet al in 2005. De aanleiding voor die uitspraak was toen een studie op initiatief van de vzw ZenneSenne. Het document moest aantonen dat het mogelijk was om de Brusselse rivier opnieuw bovengronds te laten lopen ten noorden van de Kleine Ring, op de plek waar vandaag de kinderboerderij staat.

15 jaar en heel wat studiewerk later komt er eindelijk schot in de zaak. Dat zegt de nieuwe milieu- en klimaatminister Alain Maron (Ecolo) in een gesprek met BRUZZ. Het Gewest lanceert eerstdaags een internationale oproep tot kandidaatstelling voor de herinrichting van een strook tussen de Kleine Ring en de Redersbrug. Het gaat om een zone van 700 meter lang en 40 meter breed met water en groene ruimte.

Kinderboerderij in plaats van transitmigranten

De kinderboerderij, die vandaag tussen Willebroekkaai en Helihavenlaan ligt, verhuist door de heraanleg naar het deel van het Maximiliaanpark dat tussen de Antwerpsesteenweg, de Helihavenlaan en de Bolivarlaan ligt. Dat is de plek die de voorbije jaren vooral bekend raakte als verzamel- en verblijfplaats van transitmigranten. De nieuwe kinderboerderij maakt deel uit van de wedstrijd.

Een jury zal vijf kandidaten kiezen die een project mogen uitwerken. In april weten we dan normaal welk voorstel het haalt. Omdat het om ingrijpende en erg technische werken gaat is de start pas gepland in 2023.

Vooral het Gewest en in mindere mate de Stad Brussel tasten diep in de buidel en leggen in totaal bijna 21 miljoen euro op tafel. De beide overheden bezitten een deel van de gronden in de zone.

Maron kan met de ontwerpwedstrijd voorttimmeren aan een traject dat de vorige regering en stadsbestuur al voorbereidden. Tegelijk past het openleggen van de Brusselse rivier in de strategie van de nieuwe Brusselse regering, die meer groen in de stad wil en ook koeltezones wil creëren. Die moeten de stad aanpassen aan het veranderende klimaat.

Groene as van centrum tot Thurn & Taxis

De opengelegde Zenne zal aansluiten op een bestaande groene as die uit het centrum komt, via de Pantsertroepensquare, de Handelskaai en de Kleine Ring. Die laatste zal in de brede zone rond Sainctelette beduidend minder plaats aan de auto geven, bleek uit het winnend ontwerp van een eerdere architectuurwedstrijd.

In het noorden leidt de nieuwe groen- en waterzone naar de Redersbrug. Aan de overkant van die brug wordt de groene draad weer opgepikt op het domein van Thurn & Taxis, waar een wandelboulevard naar het park op de site voert.

De zichtbare Zenne zal op zijn traject onder een versmalde Bolivarlaan stromen. De laan is vandaag veel te breed voor het aantal auto’s die er rijden en telt ook brede middenbermen. Het autoverkeer krijgt er in de toekomst minder plaats, ten voordele van fietsers, voetgangers en een strook voor bus en tram.

De Zenne in Brussel: bovengronds, ondergronds en open te leggen.

Sainctelette
Overzichtsbeeld van het winnende ontwerp voor Sainctelette. Rechts onderaan is al een impressie van de opengelegde Zenne te zien.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?