reportage

Het Autosalon: op zoek naar de groenste wagen

© BVR

Het autosalon is begonnen en je wil een wagen kopen. Als Brusselaar let je dan beter goed op, want voor je het weet mag je door de lage emissiezone de stad niet meer binnen. BRUZZ zocht uit welke auto het groenst is, en kwam tot een verrassende conclusie.

De groenste wagen is natuurlijk diegene die niet gemaakt moet worden. Maar stel dat je er dan toch eentje nodig hebt, dan komt de elektrische variant algauw in het vizier.

“Zelfs met stroom uit fossiele brandstoffen is een elektrische wagen minstens 40 procent duurzamer”, zegt Joris van Tesla, als bij toeval de eerste verkoper die we tegen het lijf lopen.

De pionier in zuiver elektrisch rijden heeft ervaring zat, en een batterij met een reëel bereik van rond de 400 kilometer. Daarenboven wordt de auto net als een smartphone voortdurend geüpdatet, onder meer met opties die de wagen zuiniger doen rijden.

Tesla S
© BVR
| Als je de Tesla in sportmodus zet, vraag die eerst of je wel zeker bent.

Maar de Tesla S is ook groot, en zwaar, en hoe ecologisch hij from well to wheel is, weet Joris niet, maar dat weten ze bij geen enkel merk. Daarenboven is de wagen eerder prestatiegericht dan zuinig (0 naar 100 km/u in 2,8 seconden), waardoor je dit bezwaarlijk de groenste wagen kan noemen. De compactere 3-reeks is al te koop maar nog niet leverbaar. Afwachten dus wat dat wordt.

Elektrisch versus benzine

De Volkwagen e-Golf dan? “Ongetwijfeld een van de groenste wagens”, zegt Jean-Marc van Volkswagen. “Met een rijbereik van rond de 230 kilometer.” Toch trek je met deze wagen ook weer telkens 1,6 ton in gang. Is een lichte benzine misschien milieuvriendelijker? Zo ver wil Jean-Marc niet gaan. “Bij de e-Golf heb je aan de uitlaat geen gram CO2 of fijn stof. En in een stad is dat heel belangrijk.”

Toch hebben we niet het gevoel dat de e-Golf voorop loopt, te meer omdat Volkwagen pas in 2020 met haar ‘echt revolutionaire’ elektrische modellen komt: de I.D.-familie. “Die zullen de concurrentie met diesels en bezines kunnen aangaan”, aldus Jean-Marc.

Dat is ook de teneur bij de Japanners, die graag uitpakken met spitstechnologie, maar ook de reputatie hebben oerdegelijk te zijn. “Net daarom hebben wij nog geen zuiver elektrisch model”, zegt Aurélie Gerth van Toyota, met de Prius nochtans grondlegger van de hybride. “We gaan pas elektrisch als onze wagens een grote autonomie hebben en snel kunnen opladen.”

Waterstof

En precies dat kan de Toyota Mirai nu al. “Het is een auto op waterstof”, zegt Gerth. “Het enige dat uit de uitlaat komt, is een beetje water. Het is voor ons de ultieme ecowagen.”

Twee bezwaren wel. Een: om waterstof van zuurstof te scheiden heb je ook elektriciteit nodig. “Klopt”, knikt Gerth, “maar bij Colruyt bijvoorbeeld, dat met zulke wagens rijdt, komt die stroom van hun windmolens. Milieuvriendelijk dus.” Tweede bezwaar: waterstof ontploft, zo weten we vanuit de chemieles. “Waterstof is inderdaad brandbaar”, zegt Gerth. “Maar benzine en diesel zijn dat ook. Rechtover het waterstoftankstation aan de Leuvensesteenweg zit de brandweer, en die hebben ons toevertrouwd dat ze zich meer zorgen maken over het klassiek tankstation even verderop.”

Helaas is dat tankstation in Zaventem het enige publieke in België. Groen is de wagen misschien wel, maar praktisch voorlopig niet. Al belooft Vlaanderen 20 laadpunten tegen 2020.

G-klasse en Smart
© BVR
| De elektrische smart op de achtergrond, met op de voorgrond de favoriete wagen van de verkoper van die smart.

Top 3

Het podium dan. Alle finalisten zitten dicht op elkaar. Een medaille gaat naar de elektrische Smart, die 16,7 kwh per 100 kilometer verbruikt, maar helaas ook niet veel verder geraakt dan dat. “De batterij weegt al 300 kilo”, zegt een medewerker van Smart. “Daardoor is de wagen nog steeds behoorlijk zwaar, ook al is hij heel compact.” Maar aan ambitie ontbreekt het Smart niet. “Tegen 2019 is onze hele lijn elektrisch”, aldus de Smart-verkoper.

De vernieuwde Renault Zoé, een verdienstelijk wagentje dat zelfs nog minder stroom verbruikt (15,3 kwh per 100 kilometer) valt ook in de prijzen, mede door een praktisch bereik van 300 kilometer. Daarmee overtroeft het de BMW i3, dat eenzelfde stroomverbruik noteert.

Nissan Leaf
© BVR
| De Nissan Leaf is de meest verkochte elektrische wagen ter wereld. De nieuwste versie gaat in Europese première in Brussel.

Maar het is de nieuwe Nissan Leaf, in Brussel in Europese première, die met alle aandacht gaat lopen. En met de hoofdprijs. "Een uitzonderlijke wagen met een bereik van 378 kilometer”, zegt Robbert Monteban. “Theoretisch.” In de praktijk is dat goed voor 250 à 300 kilometer rijden zonder laden. “En je hebt maar één pedaal meer nodig, net zoals bij de boksauto’s. Dat komt omdat we optimaal stroom recupereren bij het remmen.”

Meer nog, ook de Bond Beter Leefmilieu promoot deze auto. Weliswaar in het kader van een proefproject voor elektrisch autodelen, maar toch. Dit moét dus wel de groenste wagen van het autosalon zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?