Hoe verkeershinder Reyerscomplex omzeilen?

© Brussel Mobiliteit
| Een overzicht van de nieuwe fase van de werken aan de Reyerstunnel.

Maandag gaan de werken aan de Reyerstunnels een nieuwe fase in. Terwijl de verbinding tussen de E40 en het Meiserplein opnieuw opengaat, sluiten drie andere tunnels voor het verkeer. Er wordt vooral 's avonds hinder verwacht, maar ook 's ochtends zal de autobestuurder er niet van gespaard blijven. Onze redactie zet de alternatieven op een rijtje.

De werken aan de tunnel E40-Meiser zijn afgerond en die gaat dus opnieuw open voor het verkeer. De Reyers-Montgomerytunnel wordt daarentegen in beide richtingen afgesloten. Ook de Reyers-Meisertunnel richting E40 is vanaf maandag toe. Die drie wegen zullen tijdens de renovatie niet toegankelijk zijn voor verkeer (zie kaartje).

Reyerscomplex rennovatie
© Brussel Mobiliteit
| Een overzicht van de nieuwe fase van de werken aan de Reyerstunnel.

Brussel Mobiliteit waarschuwt voor grote verkeershinder. Omdat de Reyers-Meisertunnel richting E40 dicht is, zal de avondspits vooral drukker zijn dan normaal. Al de auto's die Brussel willen verlaten via de E40 moeten via de Reyers-centrumtunnel en Belliardtunnel rijden. Die rijstroken zijn sinds 9 mei opnieuw open.

Alternatieve routes Reyerstunnels
© Brussel Mobiliteit
| Een overzicht van de alternatieve autoroutes naar Brussel.

Alternatieve autoroutes naar Brussel lopen vanaf de Ring (R0) via de A12, de Leopold III-laan en de E411. Plaatselijk verkeer rijdt best via de Leuvensesteenweg, de Leopold III-laan of de Tervurenlaan. De omleidingen worden aangegeven met dynamische informatieborden die steeds in real time de snelste route aanduiden.

Brussel verlaten kan best via de Leuvensesteenweg (komende van Meiser) of de Tervurenlaan (komende van Montgomery). Het is nog steeds niet mogelijk om via de Roodebeeklaan op de E40 te rijden. Een omleiding is voorzien via de Kerselarenlaan. Wie van de Roodebeeklaan naar het Meiserplein wil, rijdt best via de Plaskylaan.

"De opties voor de auto zijn beperkt", zegt Inge Paemen van Mobiris. "Ik raad iedereen aan om samen met collega's naar het werk te rijden. Elke auto minder, ontlast het verkeer." De tunnels zijn nog gesloten tot eind 2018/begin 2019.

'Laat auto thuis'

Het devies luidt: als je de auto niet nodig hebt, laat die dan thuis staan. Het openbaar vervoer vormt een perfect alternatief. "De omgeving van het Reyercomplex is enorm goed bereikbaar met de trein. De aansluiting met de bussen en trams van de MIVB en De Lijn is hier uitstekend", aldus Paemen, die nog meegeeft dat er ingegrepen kan worden.

"Maar alleen als dat echt nodig is. Er komt zeker een evaluatievergadering met de lokale besturen, maar dan wel pas een week na de start van de werken. Ervaring leert ons dat autobestuurders ongeveer een week nodig hebben om zich aan te passen."

Trein, tram, bus en Villo!

In de omgeving van het Reyerscomplex bevinden zich met Meiser, Etterbeek en Schaarbeek drie gemakkelijk bereikbare treinstations. Van hieruit zijn de overstapmogelijkheden via onder meer de MIVB-lijnen 7, 25, 55, 92 en 95 eindeloos, laat Mobiris weten. Er passeren ook verschillende buslijnen van zowel De Lijn als de MIVB. En ook de fiets blijft een mogelijkheid. Aan elk van deze treinstations is immers een Villo!-station voorzien.

Rond Reyers zijn heel wat bushaltes die je naar alle uithoeken van Brussel brengen. Een aantal MIVB-bussen (12, 21 en 79) zijn omgeleid en bepaalde haltes zijn verplaatst, maar de meeste lijnen ondervinden geen hinder van de rennovatiewerken.

Terwijl de MIVB de verplaatsingen binnen Brussel voor haar rekening neemt, bieden de bussen van De Lijn een alternatief voor verplaatsingen van en naar de Oostrand. De lijnen in die regio, onder meer via de Leuvensesteenweg, bollen aan een hoge frequentie in de spits. Een aantal lijnen beschikken over vrije busbeddingen.

Zo rijden er tussen Kortenberg/Leuven en Brussel-Noord in de spitsuren 6 bussen per uur op de lijnen 351 en 358. Lijn 352 verbindt onder meer ook Winksele en Erps-Kwerps met het metrostation in Kraainem (MIVB, lijn 1). Deze lijnbundel biedt verder ook overstapmogelijkheden aan Meiser (MIVB en NMBS), Madou (MIVB) en Brussel-Noord (MIVB en NMBS).

Vanuit Waver, Hamme, Terhulpen rijden er bussen via Overijse naar metrostation Hermann-Debroux (MIVB, lijn 5). De Lijn garandeert in de spits zes bussen per uur. Ook vanuit Keerbergen, Steenokkerzeel en Haacht zijn er minstens vier bussen per uur. Voor een volledig overzicht raadpleeg je deze website.

De Lijn geeft ook mee dat er heel wat buslijnen de ruime regio verbinden met Brussels Airport. Van daaruit kunnen pendelaars met de trein naar Brussel reizen.

Voetgangers en fietsers

Voor voetgangers en fietsers is er een tijdelijke brug tussen de Kolonel Bourgstraat en metrostation Diamant gezet. De Reyerslaan oversteken kan via het metrostation Diamant.

Daar is ook een speciale lift voor personen met een beperkte mobiliteit voorzien. Het metrostation Diamant blijft daarom ook ’s nachts open.

Voetgangers en fietsers kunnen ook oversteken via de voetgangerstunnel ter hoogte van de Emile Maxlaan. Aan de Villo!-stations Meiser, Lebrun of Kolonel Bourg kunnen deelfietsen opgehaald worden.

Reyerscomplex_fietsers_voetgangers
© Brussel Mobiliteit
| Hoe voetgangers en fietsers de werken kunnen omzeilen.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?