Interventieteam voor tunnels laat nog steeds op zich wachten

© PhotoNews
| De Montgomerytunnel.

Tegen midden 2020 hoopt minister Elke Van den Brandt (Groen) het contract voor de snelle interventiedienst voor ongevallen in tunnels toe te wijzen. Die dienst werd nochtans al meer dan drie jaar geleden aangekondigd en het aantal ongevallen in tunnels stijgt jaar na jaar. "Een weinig verkwikkend voorbeeld van de langebaanpolitiek", vindt N-VA.

Toenmalig Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kondigde de komst van een speciaal interventieteam voor de tunnels al in september 2016 aan. Dat team zou altijd paraat staan om voertuigen in tunnels weg te slepen, waardoor de hulpverlening sneller ter plaatse zou kunnen komen om zo lange files te vermijden.

Uit cijfers blijkt dat de politie gemiddeld tien minuten na de melding van een ongeval ter plaatse is. Ziekenwagens zijn na vijftien minuten ter plaatse, brandweerwagens na twintig minuten.

Een speciaal interventieteam dat paraat zou staan om de tunnels snel te deblokkeren na een ongeval zou soelaas moeten brengen, maar vlekkeloos verloopt dat proces niet. Zo waren er aanvankelijk geen kandidaten voor de openbare aanbesteding.

Aantal ongevallen blijft stijgen

Smets opvolger Elke Van den Brandt (Groen) hoopt het contract nu tegen midden 2020 te kunnen toewijzen, blijkt uit haar antwoord op een vraag van Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA).

"De Brusselaar schreeuwt om een echt mobiliteitsbeleid waarin verkeersveiligheid een essentiële rol speelt", reageert Van Achter. "Dit dossier is alweer een weinig verkwikkend voorbeeld van de langebaanpolitiek van de Brusselse regering."

Intussen blijft het aantal ongevallen in de Brusselse tunnels jaar na jaar stijgen. In 2018 waren er 351 ongevallen in de tunnels. In 2015 waren dat er nog 278.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?