Fietssuggestiestrook voorsorteren

| Minister Smet schat dat we dit jaar op meer dan 18 miljoen uitkomen voor aanleg en onderhoud van fietsinfrastructuur.

Investeringen voor de fiets zijn peanuts

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
29/08/2018

Het Brussels Gewest investeerde vorig jaar bijna 16 miljoen euro in fietsinfrastructuur en bijna 80 miljoen in wegen. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) op een parlementaire vraag van Bruno De Lille (Groen).

In 2015 waren de aanleg en het onderhoud van infrastructuur voor tweewielers goed voor 13,5 miljoen. Dat steeg naar iets meer dan 15 miljoen in 2016 en bijna 16 miljoen in 2017. Minister Smet schat dat we dit jaar op meer dan 18 miljoen uitkomen.

Vooral door de renovatie van de Leopold II-tunnel, het Reyerscomplex en de Hallepoorttunnel swingen de kosten de pan uit

Duidelijk een stijgende trend dus voor de investeringen in fietsinfrastructuur. De cijfers verzinken echter in het niets als we vergelijken met de investeringen in infrastructuur voor auto’s en vrachtwagens. Die rijzen de pan uit, vooral door de renovatie van belangrijke autotunnels zoals de Leopold II-tunnel, het Reyerscomplex en de Hallepoorttunnel.

In 2015 bedroegen de investeringen in wegen bijna 52 miljoen euro, waarvan 19 miljoen voor het onderhoud van de tunnels. In 2016 steeg het totaalbedrag tot bijna 75 miljoen euro, waarvan ruim 20 miljoen voor de tunnels. Vorig jaar klokte het Gewest af op bijna 80 miljoen, waarvan ruim 37 miljoen voor de tunnels. Volgens schattingen zou de totale factuur dit jaar zelfs oplopen tot meer dan 190 miljoen euro. Het leeuwendeel daarvan, zowat 138 miljoen euro, is voor tunnels.

Tunnel jubelpark cinquantenaire 2

| Volgens schattingen zouden de facturen voor het onderhoud van Brusselse tunnels in 2018 oplopen tot 138 miljoen euro.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Tunnels, fietsen, verkeer, tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni