In kaart: nieuw circulatieplan voor Noord-Elsene

© Kabinet-Désir
| Volledige kaart onderaan.

Een doorlopend ‘enkelrichtingsdoolhof’ met regime 30 per uur, een autoluwe Elsensesteenweg en een autovrij Sint-Bonifaasplein. Het zijn de krijtlijnen van de verkeersluwe Noord-Elsense vijfhoek die donderdag zijn voorgesteld aan het publiek. Op 7 juli moet het plan een realiteit worden. “Bewoners krijgen een rustigere wijk, met meer ademruimte.”

De plannen werden al een tijd geleden goedgekeurd door het bestuur, maar sinds donderdagavond zijn alle details bekend. Binnen de vijfhoek getekend door de Kleine Ring, Troonstraat, Malibranstraat en Flageyplein, Lesbroussartstraat en Louizalaan komt er een algemene zone-30. Dat werd al uitgebreid gecoverd bij BRUZZ.

Nu hebben we evenwel ook een uitvoerig zicht op het plan voor enkelrichtingstraten, autoluwe en autovrije zones. Het merendeel van de smalle straatjes in het dichtbevolkte Noord-Elsene zijn nu al enkelrichting, maar de gemeente trekt dat verder op. Zo blijven er na juli nog maar een paar straten over die géén enkelrichting zijn.

Sint-Bonifaasstraat wordt Sint-Bonifaasplein

Zoals geweten wordt de Elsensesteenweg tussen de Waversesteenweg en het Fernand Cocqplein autoluw, samen met de Herdersstraat. Op één plek kunnen gewone automobilisten de steenweg nog oversteken, maar dat moet dan zonder verkeerslichten en dus met veel geduld.

Opvallend: ook zijstraten Koninklijke-Prinsstraat, Francartstraat, Ernest Solvaystraat en Sint-Bonifaasstraat komen onder hetzelfde regime, alleen mogen bewoners en handelaars daar wel rondrijden met hun auto. Het deel van de Sint-Bonifaasstraat aan de kerk wordt ten slotte volledig autovrij en verandert dus in een echt Sint-Bonifaasplein.

Doolhof met doorsteken

Doordat het verkeer vanwege de huidige werken niet meer over de Elsensesteenweg kan, sluipt het momenteel door de omliggende straten. De Elsensesteenweg wordt autoluw, dus de vrees bestaat dat dat sluipverkeer niet zal verdwijnen. “Vandaar het strenge enkelrichtingsregime, om automobilisten verder te ontraden,” zei Elsens schepen van Mobiliteit Caroline Désir (PS) eerder bij BRUZZ.

Een echt doolhof wordt het nieuwe stratenplan evenwel niet. Er zijn toch een viertal gemakkelijke doorsteekroutes voorzien tussen oost en west.

“Verder moet het nieuwe verkeersplan voor Noord-Elsene zorgen voor een rustigere en schonere wijk voor de omwonenden, met meer ademruimte voor voetgangers en fietsers,” aldus de schepen.

Circulatieplan Noord-Elsene
© Kabinet Caroline Désir/BRUZZ
| Zone A laat overdag (tussen 7 uur en 19 uur) enkel bussen, taxi's en voertuigen van garage-eigenaars toe. Zone B laat daar bovenop ook voertuigen toe van bewoners en handelaars die daar een toelating voor hebben van de gemeente.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?