| De ICE vanuit Keulen naar Brussel valt heel vaak uit in de afgelopen weken

Klimaatopwarming breekt sneltrein Brussel-Keulen zuur op

Sara De Sloover
© BRUZZ
26/07/2022

De Duitse hogesnelheidstrein ICE, die Brussel met Keulen verbindt, heeft zodanig last van de klimaatopwarming dat hij de afgelopen weken heel vaak geschrapt moest worden. Deutsche Bahn belooft beterschap in 2024, in de vorm van nieuwe treinen.

Niet alleen de Thalys heeft dezer dagen te kampen met technische defecten, ook de ICE van Deutsche Bahn naar Keulen heeft last van hittegerelateerde problemen. Zodanig zelfs dat de hogesnelheidstrein, die normaal zeven keer per dag uitrijdt, momenteel erg vaak uitvalt.

Maandag reed er tot vier uur 's middags bijvoorbeeld maar één ICE vanuit Brussel uit. Zondag reden alvast de treinen van 15.40 en 19.40 uur vanuit Keulen niet uit. Hoeveel ritten er de afgelopen weken exact geschrapt werden, komen we van Deutsche Bahn niet te weten.

Navraag leert wel dat de meerderheid van de geannuleerde treinen te wijten is aan technische problemen met de treinstellen die de spoormaatschappij inzet op de verbinding tussen Brussel en Keulen. "Die lijn vereist speciaal rollend materieel dat zowel op de Duitse als Belgische hogesnelheidslijnen kan rijden", legt DB-woordvoerster Birgit Pörner uit aan BRUZZ.

"De ICE's tussen Brussel en Keulen stammen uit de jaren negentig en zijn niet ontworpen voor de huidige zomertemperaturen"

Birgit Pörner, woordvoerster Deutsche Bahn

"Slechts 16 van onze 350 ICE-treinen zijn daar momenteel mee uitgerust. Deze 16 treinen stammen nog uit de jaren negentig. Ze zijn enorm moeilijk te bedienen, vooral in de zomermaanden, en dat ondanks intensief onderhoud. Dat komt omdat die treinen destijds niet ontworpen zijn om uit te rijden bij de zomertemperaturen die vandaag gewoon geworden zijn."

Deutsche Bahn wil het probleem verhelpen, zegt Pörner. "Daarom hebben we in 2020 73 nieuwe ICE-hogensnelheidstreinen besteld. Die zullen de dienstverlening richting België overnemen vanaf 2024. De nieuwe ICE's zijn veel efficiënter en hebben niet langer beperkingen bij hogere temperaturen. Bovendien zullen we na die indienstname ook meer capaciteit hebben op de lijn Brussel-Keulen."

Deutsche Bahn betreurt de huidige situatie en wil zich verontschuldigen bij haar reizigers voor het ongemak, laat de woordvoerster nog weten.

Alternatieven en schadevergoedingen

Voor gestrande reizigers die hun ICE van of naar Duitsland deze zomer geschrapt zien, zit er niets anders op dan met Belgische treinen via Welkenraat en Aken te rijden. Daar kan overgestapt worden op een Duitse boemeltrein richting Keulen.

De omweg, inclusief wachten op de trein richting de grens, neemt al gauw twee uur meer tijd in beslag. Het ICE-ticket blijft wel geldig voor de reis. Wil je niet meer dan een uur vertraging, dan is een extra ticket kopen voor de Thalys, wiens ritten afwisselen met die van de ICE, de enige optie. Als die tenminste zelf rijdt, want ook de Thalys heeft af en toe last van de hoge temperaturen.

Op de website van Deutsche Bahn valt te lezen op welke schadevergoedingen treinreizigers bij vertragingen aanspraak kunnen maken. Reizigers met een doorgaand internationaal ticket bijvoorbeeld kunnen vanaf een vertraging van 120 minuten de helft van het bedrag van hun ticket voor die rit terugvragen. Wie een Interrailpas heeft, moet zich tot Interrail wenden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , ice , Keulen , Deutsche Bahn , hogesnelheidstrein , hittegolf , hitte , klimaatverandering , klimaatopwarming

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni