Lange files na herinrichting Sylvain Dupuislaan: chauffeurs krijgen langer groen

Bekijk ook de afspeellijst: donderdag 11 juni 2020
Updated: 11-06-2020 - 18:28

Het schrappen van een rijstrook in beide richtingen op de Anderlechtse Sylvain Dupuislaan veroorzaakt enorme files in de buurt, tot aan de Ring. Brussel Mobiliteit gaat chauffeurs op de laan op twee kruispunten langer groen geven, laat mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) weten. De testfase blijft nog zeker tot 1 januari overeind.

Automobilistenorganisatie Touring sloot zich woensdag aan bij het wijkcomité in de kritiek op de ‘overhaaste invoering’ van de nieuwe fiets- en busbaan. Die past binnen het plan van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om 40 kilometer aan nieuwe fietspaden aan te leggen.

“Wij krijgen heel veel klachten over de situatie op de Sylvain Dupuislaan,” liet de automobielorganisatie weten aan La Dernière Heure. “Het schrappen van een rijstrook heeft er tot een ware chaos geleid waardoor het verkeer op de Ring bijna de hele dag stilstaat, al lang voor de afrit Anderlecht. Dat veroorzaakt heel gevaarlijke situaties. Net het tegenovergestelde van wat we allemaal willen, meer verkeersveiligheid en een betere luchtkwaliteit.”

Sluipverkeer

Oud-CD&V-gemeenteraadslid Anne Mertens, voorzitster van het lokale Quartierbroekwijkcomité, klaagt ook het gebrek aan informatie en signalisatie aan. “Wij zijn niet geïnformeerd over de werken. Nergens op de Ring staat er trouwens aangeduid dat er een rijstrook geschrapt is, heel veel automobilisten zijn verrast door de nieuwe situatie.” Omgekeerd is er volgens Mertens ook veel sluipverkeer in de omliggende kleine straatjes: chauffeurs op weg naar de snelweg die in de file verzeilen en via Waze een alternatief zoeken.

Zowel Mertens als Touring vindt dat er al een afdoende fietspad langs de Sylvain Dupuislaan lag, maar dat ontkent schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Groen). “Er was al plaats om te fietsen ja, maar op het voetpad. Het is smal en je moet er voortdurend opletten, omdat er ook voetgangers lopen.”

Zij kreeg een paar tientallen mails over de verkeersknoop, maar steunt de ingreep op de gewestweg van haar partijgenote volop. “We wachten de resultaten van de testfase af, maar we zijn blij dat er meer ruimte is voor fietsers. We willen extra mensen overtuigen met de fiets naar werk of school te gaan. Er passeren daar veel pendelaars uit Vlaanderen, of Brusselse scholieren die aan de andere kant van de Ring naar school gaan.”

Nog voor de avondspits

De gemeente vroeg het Gewest wel om de verkeerslichten aan de kruispunten met de Joseph Bracopslaan (net voor de Ring) en de Maria Groeninckx-De Maylaan opnieuw af te stellen, om zo de files te doen slinken. En nadat experts donderdagochtend ter plekke een kijkje gingen nemen, is dat ook exact wat er gaat gebeuren, zegt Pieterjan Desmet, de woordvoerder van Elke Van den Brandt.

“De verkeerlichten worden zo aangepast dat de auto’s op de Sylvain Dupuislaan 5 tot 25 procent langer groen zullen hebben dan tevoren. Het precieze percentage hangt af van het feit of er in de andere straat al dan niet voetgangers op het knopje drukken om over te steken.”

De ingreep zou nog voor de avondspits donderdag ingevoerd moeten worden, en zal volgens de experts van Brussel Mobiliteit een groot verschil maken, zegt Desmet. “Een groot deel van de file zou daarmee opgelost moeten zijn.”

De testfase op de Sylvain Dupuislaan loopt nog zeker tot 1 januari, aldus het kabinet-Van den Brandt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?