Leopold II-tunnel dicht: auto's omzeilen file via fiets- en busstroken

© TG - BRUZZ
| Fiets- en busstrook op de Leopold II-laan, voor de start van de werken (archiefbeeld)

Sinds de sluiting van de Leopold II-tunnel gebruiken automobilisten de aanwezige fiets- en busstroken als voorsorteerstroken, ondanks regelmatige controles van de fietsbrigade. Dat meldt een lezer aan BRUZZ, en wordt bevestigd door de lokale politiezone. Die slingert betrapte overtreders op de bon.

De Leopold II-tunnel is gesloten van 28 juni tot 2 september voor renovatiewerken. Voor de auto’s blijft grote verkeershinder uit, maar dat geldt niet voor de fietsers, meldt lezer Jan De Ceuster aan BRUZZ.  

Vechten tegen de bierkaai

“Ik fiets ‘s avonds tijdens de spits van de Kruidtuin naar Sainctelette. Op dat stuk werden busstroken aangelegd die ook toegankelijk zijn voor fietsers. Met de sluiting van de tunnel en vooral tijdens de spits heb ik de voorbije dagen gezien dat die stroken door veel automobilisten worden gebruikt om voor te sorteren", zegt De Ceuster.

"Ze gebruiken het alsof het een deel is van de rijbaan. Het is geen veilige situatie voor de fietsers. Ik zie wel dat de politie veel moeite doet om te controleren. Maar als ze op één plaats controleren, zie je dat auto’s 50 meter verder toch weer staan aan te schuiven op de fietsstrook.”  

De politiezone Brussel Hoofdstad - Elsene meldt dat ze op de hoogte is van de situatie. “Het werd maandag gesignaleerd en we werken eraan", zegt woordvoerster Ilse Van de Keere. "Automobilisten die over de bus- en fietsstrook rijden, worden geverbaliseerd.” De politie heeft geen zicht op hoeveel automobilisten over de schreef gingen sinds de sluiting van de tunnel. 

'Systematisch probleem'

“De fietsomstandigheden zijn al niet ideaal in een normale situatie, maar in een periode van werken is het nog erger”, vertelt Florine Cuignet van de Franstalige fietsersvereniging Gracq. “Er zou infrastructuur moeten komen waardoor de fietsers worden afgeschermd van de straat. Maar de automobilisten moeten ook de infrastructuur respecteren die al bestaat."

"Dat is een systematisch probleem in Brussel en geldt niet alleen voor fietspaden. Mensen parkeren zich op voetpaden of op plaatsen voor gehandicapten. Er is te veel toegeeflijkheid naar automobilisten toe, want vaak komen ze ervan af met alleen een waarschuwing.” 

Cuignet licht nog toe dat er verschillende soorten busstroken zijn. “Bij busstroken moet je goed letten op de manier waarop ze geschilderd zijn. Als het een doorlopende witte lijn is, mogen auto's er niet op rijden. Als het een onderbroken lijn is, mag het wel.” 

Dit artikel kwam tot stand dankzij een tip van een lezer. Nieuws melden kan via Whatsapp (0489-988.988) of via het formulier op onze website.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?