Meetstoel helpt Brusselse stoepen comfortabeler te maken

© Brussel Mobiliteit
| De omgebouwde rolstoel bevat sensoren om de kwaliteit van de stoep te meten

Brusselse voetgangersvoorzieningen zoals stoepen, pleinen en oversteekplaatsen moeten comfortabeler worden, vindt het Gewest. Dat moet onder meer personen met een beperkte mobiliteit ten goede komen. Er is een nieuw handvest met ontwerprichtlijnen en de kwaliteit van de aanleg wordt voortaan gecontroleerd met een nieuwe meetstoel.

Wandelen is in Brussel de belangrijkste verplaatsingswijze. Maar liefst een derde van de verplaatsingen in Brussel gebeurt te voet, en dat aandeel moet volgens gewestelijke plannen de komende jaren nog stijgen. Daarom is het belangrijk dat stoepen comfortabel zijn: niet hobbelig, hellend of glad. Dat komt alle voetgangers ten goede, en in het bijzonder de mensen met een beperkte mobiliteit (in een rolstoel bijvoorbeeld).

Brussel Mobiliteit zet in op een nieuw handvest om de kwaliteit van de stoepen op te krikken, of ze nu langs een gewestweg of gemeenteweg liggen. Het document kwam tot stand na een onderzoek dat anderhalf jaar duurde en waarbij een meetstoel gebruikt werd om 150 bestaande voetgangersvoorzieningen te testen. Het gaat om een rolstoel met verschillende sensoren om de kwaliteit objectief vast te stellen.

Het handvest beschrijft wat een goede voetgangersvoorziening is en welke materialen ervoor geschikt zijn. Zo krijgen zandsteenkeien vaak een slechte score op het criterium comfort, in tegenstelling tot gezaagde blauwe steen. Ook de diepte en breedte van de voegen tussen de stenen hebben een grote impact op het comfort.

Minimale score

Het nieuwe document is bedoeld voor overheden die openbare ruimtes willen heraanleggen en moet ontwerpers de weg naar een goede stoep tonen. Het nieuwe mobiliteitsplan Good Move bepaalt bovendien dat nieuwe stoepen of pleinen in Brussel een comfortscore van minstens 8/10 moeten halen (6 voor lokale wegen).

De meetstoel blijft in gebruik en zal voortaan ingeschakeld worden om nieuwe voetgangersinfrastructuur te testen. Blijkt die ondermaats, dan zullen er aanpassingen moeten gebeuren (bijvoorbeeld een betere vulling van de voegen). "Deze meetstoel zal ons echt helpen om het comfort te boosten en het aandeel van de verplaatsingen te voet op te krikken," besluit minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?