MIVB experimenteert met zelfrijdend busje

Updated: 05-06-2019 - 19:01

Brusselaars kunnen deze zomer een gratis ritje maken in een bus zonder chauffeur. De MIVB pakt uit met een testlijn in het Woluwepark.

Deze zomer krijgt Brussel er een bijzondere buslijn bij. Vervoersmaatschappij MIVB plant een uitvoerige test met zelfrijdende, elektrische busjes in het Woluwepark. “We zetten daar twee busjes in van de buurt van de Tervurenlaan naar de andere kant van het park, via het gemeentelijk sportcentrum,” vertelt woordvoerster An Van hamme.

Hoewel de busjes op zichzelf zullen rijden, zal er wel een chauffeur meerijden. “Er zal altijd personeel van ons aanwezig zijn met een rijbewijs D. We hebben daarvoor intern een oproep gelanceerd. De bedoeling is dat onze mensen in eerste instantie de reizigers onthalen, maar ze moeten ook kunnen ingrijpen als het nodig zou zijn.”

Het gaat dan ook om een experiment. “We willen aftasten wat de mogelijkheden zijn van dit soort zelfrijdende bus,” aldus Van hamme. “We hebben gekozen voor een parcours in het Woluwepark, omdat daar weinig interactie is met ander verkeer. Het parcours zal afgesloten zijn voor auto’s, maar blijft toegankelijk voor voetgangers en dergelijke. Er zullen dus toch obstakels opduiken en het is afwachten hoe de busjes daarmee omgaan.”

De Lijn kondigde onlangs nog een test aan op Brussels Airport, maar de zelfrijdende bussen daar worden pas volgend jaar verwacht. Na een reeks testen zonder passagiers zal de testlijn van de MIVB toegankelijk zijn van 28 juni tot en met 22 september, elke vrijdag, zaterdag en zondag tussen 13 en 19 uur. De toegang is gratis.

Anderhalve kilometer

Het testtraject is ongeveer anderhalve kilometer lang, met een mogelijke verlenging tot 1,8 kilometer. Met de eindhaltes inbegrepen zijn er vijf stopplaatsen. “Er zijn momenteel geen haltes in het park, dus zullen we tijdelijke haltes installeren,” zegt Van hamme. “Daarbij zorgen we ervoor dat de busjes ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit. In de buurt van het Trammuseum zijn er overstapmogelijkheden met buslijn 36 en tramlijnen 8, 39 en 44.”

Voor de test werkt de MIVB samen met de Parijse collega’s van de RATP. “Zij experimenteren al langer met verschillende types van zelfrijdende voertuigen,” aldus nog Van hamme. “Daardoor kunnen wij terugvallen op hun vergaarde kennis.”

De busjes tellen zes zitplaatsen en evenveel staanplaatsen. Ze zullen herkenbaar zijn dankzij het logo en de huisstijl van de MIVB. Een (tijdelijk) lijnnummer is er niet, maar de busjes kregen de naam SAM-e, waarbij SAM staat voor Smart Autonomous Mobility en de e verwijst naar de elektrische aandrijving.

Het traject van de zelfrijdende bus in het Woluwepark.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?