Nieuwe metrostellen moeten weg plaveien voor zelfrijdende metro

Het eerste testexemplaar van de nieuwe metro staat in de fabriek van CAF in Spaans Baskenland.© MD/BRUZZ

In Spaans Baskenland is een eerste testexemplaar van de 43 nieuwe metrostellen van de band gerold. De nieuwe metro moet het comfort, de veiligheid en toegankelijkheid van het MIVB-netwerk verbeteren en wordt tegen 2020 ingezet op lijnen 1 en 5 om de frequentie te verhogen. De automatisering van het metronetwerk moet de volgende stap zijn.

Begin 2018 kon de liefhebber van het Brusselse openbaar vervoer al een glimp opvangen van de nieuwe metro, toen een levensgrote maquette tentoongesteld werd op de Heizel. Vandaag is het tijd voor het echte werk, want in een grijs bergdorpje nabij San Sebastián, in Spaans Baskenland, is de productie van de 43 nieuwe metrotoestellen volop aan de gang. Maandag ging BRUZZ, samen met de MIVB en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), de nieuwe metro voor het eerst ontdekken in de Spaanse fabriek.

De nieuwe metro werd ontworpen door de Belgische designer Axel Enthoven. De kleur (grijs) haalde het daarna in een poll bij de Brusselse reizigers, waarna het Spaanse CAF de opdracht ter waarde van een slordige 300 miljoen euro in de wacht sleepte om de nieuwe toestellen te bouwen. Sinds begin 2018 is een team van 400 man in de weer om de 'Metro Bruselas', zoals het overal te lezen valt in de fabriek, een nieuwe look aan te meten.

MIVB CAF nieuwe metro
© MD/BRUZZ
| De nieuwe schermen aan de zijkant.

Daarmee is dezelfde producent aan zet die ook al het vorig type M6 vervaardigde. De M7 ziet er langs de buitenkant niet revolutionair anders uit, maar binnen vallen wel een aantal veranderingen op. De nieuwe metro wordt een pak breder, iets minder hoog, en is vooral veel beter toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit, fietsers en ouders met kinderkoets. De deuren zijn 20 centimer breder en de instaphoogte werd verlaagd om zo naadloos aan te sluiten bij het perron. De traditionele vierkante schermen in het midden van de metro worden dan weer vervangen door LCD-schermen aan de zijkanten.

Elke 2 minuten een metro in de spits

De capaciteit van de metro wordt ook licht verhoogd naar 742 plaatsen per stel.  Dat moet zorgen voor 21.500 meer plaatsen per uur en per richting, maar volstaat nog steeds niet om aan de toenemende vraag te voldoen. Daarom wordt de frequentie op lijnen 1 en 5 verhoogd van 2,5 minuten naar 2 minuten in de spits. Indirect moeten ook lijnen 2 en 6 profiteren van de komst van de nieuwe stellen, aangezien er (oudere) metrostellen vrijkomen. Om al die metro's te herbergen en te onderhouden, wordt op dit moment ook een volledig nieuwe remise gebouwd aan de eindhalte Erasmus in Anderlecht.

De belangrijkste evolutie moet dan nog komen, want de nieuwe metrostellen zullen standaard uitgerust zijn met een nieuwe veiligheidssignalisatie. Dat moet toelaten om de intervallen tussen twee voertuigen te verminderen en zo opnieuw de frequentie te verhogen. Het nieuw systeem is ook een belangrijke stap naar een volledig zelfrijdende metro.

Nieuwe metro CAF
© MD/BRUZZ
| BRUZZ trok met de MIVB en minister Pascal Smet naar het Spaanse Baskenland om de nieuwe metrostellen te ontdekken.

MIVB-topman Brieuc De Meeûs was alvast in zijn nopjes bij het keuren van de nieuwe metrostellen, die samen om en bij de 300 miljoen euro zal kosten en waarvan de eerste exemplaren op het net worden verwacht in 2020. "Deze nieuwe voertuigen en het vernieuwde signalisatiesysteem zal ons toelaten om de frequenties sterk te verhogen, en op termijn naar een zelfrijdende metro te gaan. Dat is de toekomst van het openbaar vervoer", klinkt het.

En ook minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kan de nieuwe look & feel van de metro smaken. "Het zal een plezier zijn om deze nieuwe metro te zien toekomen in onze stations. 300 miljoen euro is veel geld, maar slechts een onderdeel van het totale investeringsbudget van 5,2 miljard euro van de MIVB. We willen steeds meer mensen op het openbaar vervoer krijgen en zo zorgen voor minder auto's in de stad."

Bekijk dinsdagavond de volledige videoreportage over de nieuwe metrostellen in BRUZZ 24.

MIVB metro CAF
© MD/BRUZZ
| De fabriek in Spanje neemt de volledige productie, van wielen tot onderstel tot finale montage, voor zijn rekening.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?