| Zo ziet het eerste elektrische MIVB-busje eruit, dat de Louizalaan met de Dansaertstraat verbindt.

De eerste volledig elektrische MIVB-bus is geleverd. Vanaf 1 juni vervangt de kleinere bus de bestaande ING-shoppingbusjes van de Stad Brussel. De nieuwe buslijn 33 moet voor een betere verbinding zorgen tussen beneden- en bovenstad en rijdt tussen de Dansaertstraat en Louiza.

De zeven nieuwe citybussen, elektrische bussen van busbouwer Solaris, zijn kleiner dan standaardbussen. Er is plaats voor 42 reizigers. De busjes zouden volgens de MIVB ook makkelijker door de smalle straatjes van het centrum kunnen laveren.

Buslijn 33 zal de huidige shoppingbus vervangen. Dat initiatief van de Stad Brussel moest de handel in het centrum helpen, dat te lijden had onder de werkzaamheden aan de voetgangerszone.

Buslijn 33

| Dit is de route van de nieuwe elektrische buslijn 33

Wrevel

De shoppingbus van Brussels schepen Marion Lemesre (MR) veroorzaakte in augustus vorig jaar wrevel bij mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) omdat die zou concurreren met het openbaar vervoer van de MIVB. Nu is er dus een overeenkomst.

Buslijn 33 zal op een gelijkaardige route rijden. De bus zal van de Dansaertstraat via Mannenken Pis en de Zavel naar Louiza rijden. De lijn zal ook dagelijks en regelmatiger de haltes passeren.

Elektrisch

De elektrische bussen van lijn 33 zijn de eerste elektrische bussen op het MIVB-net, dat op termijn volledig elektrisch moet worden. In de herfst van 2018 zullen de eerste elektrische standaardbussen in Brussel rijden, het jaar daarna komen de eerste volledig elektrische gelede bussen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , lijn 33

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni