MIVB heeft nieuw contract voor bushokjes

© Jef Van de Veire - BRUZZ
| (archiefbeeld)

Aan de vooravond van de verkiezingen sloot de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB twee nieuwe contracten met betrekking tot nieuwe bushokjes en de publiciteitspanelen die daarin een plaats krijgen. De uitrol van de nieuwe bushokjes is gepland voor 2020.

Dat schrijft La Dernière Heure en wordt bevestigd door woordvoerster van de MIVB An Van hamme. “Op dit moment hebben we zo’n 2.200 bovengrondse haltes. Ongeveer 70 procent van die haltes heeft nu een bushokje. Dat aantal willen we optrekken naar 80 procent,” zegt Van hamme. Het Nederlandse Armada Mobility zou de nieuwe hokjes installeren.

Daarnaast werd ook een contract gesloten met reclamebedrijven ClearChannel (4 loten) en JCDecaux (1 lot) om de bushokjes van publiciteitspanelen te voorzien. Al is het volgens Van hamme niet de bedoeling om de stad te overspoelen met reclame. “In de aanbesteding zijn er zowel schuilhokjes mét, als zonder publiciteit voorzien. De becijfering daarvoor is nog niet gebeurd, maar wij gaan ons daarbij houden aan de huidige reglementering.”

Volgens La Dernière Heure zouden de reclamepanelen een slordige 39 miljoen euro moeten opleveren. De kostprijs van de nieuwe bushokjes wordt geraamd op ongeveer 100 miljoen euro. De MIVB kon die cijfers niet bevestigen.

De MIVB is al enkele jaren bezig met de onderhandelingen om alle bushokjes onder haar eigen bevoegdheid te laten vallen. “Op dit moment valt ongeveer de helft van de bushokjes onder onze verantwoordelijkheid, en behoort de andere helft tot die van de gemeenten,” klinkt het. “Maar om te kunnen garanderen dat een bushokje snel hersteld wordt in geval van schade, verkiezen wij er zelf voor verantwoordelijk te zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?