11 september 2018: voorstelling van de eerste elektrische standaardbus van de MIVB

De Brusselse regering heeft donderdag het beheerscontract van de MIVB voor de periode 2019-2023 goedgekeurd. Het investeringsbudget gaat nog omhoog om extra reizigers aan te trekken en een alternatief te bieden voor de privéwagen.

Het nieuwe beheerscontract heeft als doelstelling om tegen 2023 475 miljoen ritten per jaar te bereiken. Vorige jaar noteerde de MIVB een nieuw record met 417,5 miljoen ritten, of een stijging van de rittenaantallen met 43,8% in 10 jaar tijd, goed voor een miljoen reizigers elke dag.

De MIVB en het Gewest willen een alternatief bieden voor de privéwagen om almaar meer personen aan te zetten het openbaar vervoer te gebruiken. Daarvoor staan verschillende acties op stapel. De frequenties moeten verder omhoog en het investeringsbudget wordt nog opgetrokken, van 5,2 tot 6,25 miljard euro in de komende tien jaar. Het geld gaat onder meer naar de uitbreiding van de metro en nieuwe tramlijnen naar Thurn & Taxis en Neder-Over-Heembeek.

"De MIVB is een magnifieke machine die een schitterende dienstverlenging biedt aan Brusselaars en bezoekers", zegt minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD). "Met deze regering hebben we al heel wat inspanningen geleverd en we gaan verder op die ingeslagen weg."

Minder vervuilen

Tot slot is er de ontwikkeling van geïntegreerde mobiliteitsoplossingen (met derde partners) en de verbetering van de snelheid van het bovengronds openbaar vervoer (Avanti-programma). Het Gewest en de MIVB verbinden zich ertoe tegen 2030 40% minder broeikasgassen uit te stoten en hun milieubeleid nog te versterken door te investeren in infrastructuur (isolatie, verwarming, verlichting, enz.) en voertuigen.

De MIVB zal vanaf 2025 uitsluitend over volledig elektrische voertuigen beschikken aangezien de maatschappij vanaf dan enkel nog elektrische bussen mag aankopen. Voorts streeft de MIVB ook naar toegankelijkheid voor iedereen. Bedoeling is te evolueren naar universele toegankelijkheid. “De toegankelijkheid van het net is een aparte en volwaardige doelstelling binnen de beheersovereenkomst, en dat voor de eerste keer,” aldus minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Zo is in het beheerscontract voorzien om jaarlijks 50 bovengrondse haltes toegankelijk te maken en de sensibilisering en opleiding van het personeel nog te versterken. Het meerjarenplan voor investeringen is essentieel voor de MIVB om de talloze projecten voor een nog betere mobiliteit de komende jaren tot een goed einde te brengen: verlenging van de metro naar het noorden, modernisering van de metro (nieuwe signalisatie, nieuwe metrostellen, verhoging van de frequenties...), nieuwe tramlijnen en de indienststelling van het busplan.

“In dit nieuwe beheerscontract staat de reiziger centraal,” zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “Het laat ons toe om de dienstverlening te verbeteren en nog meer mensen te overtuigen om het openbaar vervoer te gebruiken. Door er ook de nodige middelen aan te koppelen toont het Gewest net zoals de MIVB dat het menens is om in het openbaar vervoer te investeren.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , MIVB , beheerscontract

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni