Een defecte parkeermeter aan de Henegouwenkaai in Sint-Jans-Molenbeek

| Een van de defecte parkeermeters in Molenbeek.

Molenbeek loopt 320.000 euro aan parkeerinkomsten mis door defecte automaten

Godfried Roelant
© BRUZZ
01/07/2020
Updated: 01/07/2020 17.40u

Slechts een klein deel van de 586 parkeerautomaten in Molenbeek blijkt naar behoren te functioneren. Schepen van Mobiliteit van de gemeente Abdellah Achaoui (PS) zegt dat alles in het werk wordt gesteld om het probleem te verhelpen. Maar volgens Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) wordt er getalmd met de bestelling van nieuwe betaalpalen. "Dat dit nog niet gebeurd is, is een bewuste keuze van schepen Achaoui."

Mobiliteitsminister Elke Van Den Brandt (Groen) gaf dinsdag in de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement een overzicht van de laatste cijfers van parkeeragentschap Parking.brussels. Daaruit blijkt dat van de 586 parkeerautomaten die de gemeente Molenbeek rijk is, maar een klein aantal ook werkelijk dienst doet. Het probleem bestaat al langer en dook weer op in februari van dit jaar.

'Oude bestelling opgeschort'

Het overgrote deel van de betaalpalen doet het niet omdat ze versleten zijn. Parking.brussels nam het beheer ervan over in 2015, en zag toen al dat er iets grondig mis was. “De huidige parkeermeters werken met oude technologie die niet langer up-to-date is. Wisselstukken vinden is bijzonder moeilijk, waardoor ze vervangen door hedendaagse varianten de best mogelijke optie is,” legt Sarah Jasmes van Parking.brussels uit.

Tijdens de vorige legislatuur raakte het gemeentebestuur, in overleg met Parking.brussels, het eens om de vele verouderde en kapotte parkeermeters te vervangen. Dat dit twee jaar later nog altijd niet gebeurd is, is volgens Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) de schuld van schepen Abdellah Achaoui (PS).

"De nieuwe schepen van Mobiliteit (Achaoui, red.) heeft de vorige bestelling opgeschort, met als gevolg dat Parking.brussels niet kan overgaan tot het vervangen van de parkeermeters. Daarvoor heeft het bedrijf namelijk de toestemming van de gemeente nodig," zo klonk het toen," zo staat te lezen in het antwoord van de minister.

320.000 euro

Naar schatting liep Molenbeek door de defecte parkeerautomaten al 320.000 euro aan inkomsten mis. Volgens schepen Achaoui gaat het in werkelijkheid om minder dan de helft van de parkeerautomaten en wordt er volop werk gemaakt van een oplossing.

“We zijn in onderhandeling met Parking.brussels over de komst van nieuwe automaten. Die zullen werken met een scankaart, wat betalen voor een parkeerplaats een stuk eenvoudiger zal maken. Het moet voor de gemeente ook het innen van de bedragen die betaald worden voor de parkeertickets versimpelen.”

"Het is zeker niet zo dat ik het vervangingsproces bewust blokkeer om een betere winstverdeling te bekomen"

Abdellah Achaoui (PS), schepen van Mobiliteit in Molenbeek

Ten laatste in januari 2021 moeten de nieuwe betaalautomaten hun intrede beginnen doen in Molenbeek. "We moeten het parkeeragentschap de tijd geven om alles goed en wel te installeren. Dat zal gebeuren vanaf begin volgend jaar. Daarvoor moeten we eerst een akkoord bereiken over de trimestriële verdeling van de winsten. Het is normaal dat daarover onderhandeld wordt. Maar het is zeker niet zo dat ik dat proces bewust blokkeer om een betere winstverdeling te bekomen.”

'Fout signaal voor de Molenbekenaren'

Bij Parking.brussels zelf willen ze voorlopig niets kwijt over de voortgang van de gesprekken. Het bedrijf stelt zich wel vragen bij de onderhandelingsstrategie van Achaoui. “De verdeling van de winsten is per gewestelijke ordonnantie vastgelegd. Er wordt standaard een vast bedrag voorzien voor het agentschap, omdat een deel van de parkeerautomaten op gewestwegen staat", legt Jasmes uit.

Voor de N-VA is het wel een uitgemaakte zaak dat de werkwijze van Achaoui niet door de beugel kan. "In geen enkele andere Brusselse gemeente wordt het raamcontract heronderhandeld. Het streven van de schepen naar een aangepaste en voor hem betere verdeelsleutel van de inkomsten is duidelijk een vertragingsmanoeuvre. Het is een fout signaal voor de Molenbekenaren. Die krijgen zo de indruk dat parkeerregels niet belangrijk zijn en dat is totaal onverantwoord," aldus Van Achter nog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Mobiliteit, Samenleving, parkeerautomaten, Parking.Brussels, Abdellah Achaoui , Sarah Jasmes

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni