MR-protest tegen schrappen parkeerplaatsen Kleine Ring

© PhotoNews
| Naamsepoort, Waterloolaan en Gulden Vlieslaan: de Kleine Ring bij nacht.

De heraanleg van de Kleine Ring tussen Louiza en de Naamsepoort stuit op protest van de MR-schepenen van zowel Elsene als Brussel-Stad. Zij willen minder parkeerplaatsen geschrapt zien, en meer dialoog tussen het Gewest en de betrokken gemeentes en handelaars. In juni 2017 startte echter al een lang overlegproces.

Op de laatste begeleidingscommissie rond de volledige heraanleg van de Waterloolaan en de Gulden-Vlieslaan lieten de betrokken handelsschepenen Lemesre (Brussel-Stad, MR) en Teitelbaum (Elsene, MR) weten dat het voorgestelde plan voor hen onaanvaardbaar is. Ze vragen bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) om een herziening.

In totaal zouden 320 bovengrondse parkeerplaatsen worden geschrapt. In beide rijrichtingen zou een rijstrook verdwijnen en de voetpaden verbreed worden. En dat kan voor de schepenen niet. Het plan, dat voornamelijk gericht is op de zwakke weggebruikers, zou een bedreiging vormen voor de handelszaken op beide lanen.

Het gaat dan vooral om de luxewinkels van de Waterloolaan in de Stad Brussel: vlakbij en bovengronds parkeren zou belangrijk zijn voor de klanten, zij parkeren dus liever niet in de ondergrondse parkings van de buurt.

'Meer dialoog'

"Wij vinden het noodzakelijk de plannen uit te stellen omdat er meer dialoog moet zijn om op die manier beter te kunnen beantwoorden aan de behoeften van de locatie. Het Gewest moet luisteren naar de gemeentes en de handelaars en dan met een nieuw plan komen," laat Viviane Teitelbaum, schepen van Stedenbouw en Handel in Elsene, weten aan BRUZZ.

Ook Marion Lemesre, schepen van Handel in Brussel-Stad, laat aan BRUZZ weten niet akkoord te gaan met de plannen die momenteel op tafel liggen.

Consultatietraject

Smet hield dinsdagmiddag een intern overleg om de kritiek op het plan te evalueren: "Wij betreuren dat een dossier waar zo gedreven aan gewerkt is, gesimplificeerd wordt tot enkele punten. Alle opmerkingen die er zijn, worden meegenomen en het overleg wordt constructief voortgezet," laat Mathias Dobbels, woordvoerder van Pascal Smet, aan BRUZZ weten.

Rond de heraanleg van het stuk Kleine Ring is ook al een lang consultatietraject georganiseerd. Dat startte in juni 2017, met workshops, vergaderingen met overheden, handelsverenigingen en bewoners, en een enquête die werd ingevuld door meer dan 1.000 mensen. Op basis hiervan zouden de plannen verfijnd worden, schreef BRUZZ toen. De resultaten van de consultaties verschenen in oktober online.

De woordvoerder van Smet verwijst ook naar een eerder project in de Kleerkopersstraat in het centrum van de stad, waar MR ook vreesde dat het autovrij maken van de straat slecht zou zijn voor de nering in de straat. "Dat plan zou het einde van de winkels betekenen, vreesden de liberalen. Maar nu blijkt het een straat waar de ingreep heel goed werkt. MR heeft het wel eens vaker bij het verkeerde eind."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?