De verbinding per nachttrein met Wenen werd in oktober 2020 na amper tien maanden tijdelijk opgeheven vanwege de coronacrisis, maar rijdt vanaf woensdag weer. Oorspronkelijk plande de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij de verbinding na één jaar te herevalueren.
“Ondanks de onderbreking door de pandemie drijft de ÖBB de frequentie op van twee naar drie keer per week”, stelt woordvoerder Alexander Gomme van Back on Track Belgium vast. “De (voorlopig, red.) enige nachttrein naar Brussel heeft een goed rapport gekregen, ook al is het jammer dat de directe verbinding naar München afgeschaft werd. Het is een belangrijke zakelijke én toeristische bestemming.”
Nieuwe slaaptreinen op de rails
Ondertussen bekijken enkele enthousiaste duurzame ondernemers heel wat andere nachttreinen naar Warschau, Berlijn, Praag, Perpignan, Innsbruck en Milaan. Voor Back on Track Belgium is dat een begin, maar: “De nachttrein moet hét internationale vervoersmiddel worden van het post-covidtijdperk. Comfortabeler en sneller dan een bus, duurzamer en praktischer dan een vlucht: het Europese treinnetwerk brengt passagiers tot in het hart van onze mooie steden en midden op het platteland. Op de nachttrein ontmoet je medepassagiers, beleef je het landschap waar je doorreist en vul je zelf in hoe je je reistijd gebruikt. Het maakt de reis op zich weer een beleving.”
Nachttreinen naar plekken als Wenen, Athene, Istanbul of Moskou spraken in het verleden ook tot de collectieve verbeelding, zegt Back on Track, die daarin een kans ziet om Europeanen opnieuw te doen dromen.
Daarom organiseert de vzw samen met partners als InterRail, European Sleeper, Ostende Vienne Orient Experience en de Schaarbeekse galerie en kunstwinkel Grafik een posterwedstrijd. “Deze treinen werden aan de reizigers verkocht via prachtige affiches. Onze posterwedstrijd is een knipoog naar dit verleden van grafische kunst.”
Avant-garde Russische posters