Nachttrein tussen Brussel en Malmö komt er dan toch niet

© Belgaimage
| 20 januari 2020: aankomst van de Nightjet, de nachttrein uit Wenen in het station Brussel-Zuid.

Hoewel de Zweedse regering in juli groen licht had gegeven voor het uitrollen van een nachttrein tussen Brussel en Malmö, zal die verbinding er toch niet komen. Geen enkele nachttreinoperator heeft een bod gedaan op de nieuwe verbinding, omdat het traject dat niet door de publieke dienst gedekt wordt te lang is.  

In april 2020 kondigde de Zweedse Regering en het ministerie van Verkeer, Trafikverket, aan op zoek te gaan naar een operator voor twee nachttreinen: een trein tussen het Zuid-Zweedse Malmö en Brussel en een tweede trein tussen Stockholm en Hamburg.

Enkel de verbinding tussen Stockholm en Hamburg zal er effectief komen, dat bevestigt Back on Track Belgium, het burgercollectief dat ijvert voor meer internationale treinverbindingen. “Met de trein Stockholm - Hamburg kunnen treinoperatoren maximaal genieten van de Zweedse staatssteun die ophoudt aan de Deens-Duitse grens, met de trein Malmö - Brussel veel minder”, legt woordvoerder Alexander Gomme uit.

'De sleutel ligt bij Europa'

Het collectief zegt ontgoocheld te zijn dat de beloofde verbinding tussen Malmö en onze hoofdstad er niet zal komen. “Zolang de overheid, en zeker de Belgische, nachttreinen niet definieert als openbaar personenvervoer zullen veel nachttreinbedrijven ons land links laten liggen.”

“Nochtans liggen we pérfect om te fungeren als hub”, vervolgt Gomme. “Europeanen staan te popelen om terug te reizen en niet per se met een vliegtuig met te weinig beenruimte en lawaai. Dé sleutel voor een dicht, betaalbaar en comfortabel nachttreinnet ligt dan ook bij Europa.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?