Nieuwe opslagplaats voor strooizout van Brussel Mobiliteit
© PhotoNews | De directeurpost, waarvoor de functie opnieuw vacant is verklaard, omvat het onderhoud van wegen, bruggen en tunnels.

Nederlandstalige topfunctie bij Brussel Mobiliteit raakt niet ingevuld

TDN
© BRUZZ
27/12/2018
Updated: 28/12/2018 08.58u

Brussel Mobiliteit vindt maar geen geschikt profiel om een Nederlandstalige topfunctie in te vullen. De Brusselse ministerraad opent de vacature al voor de derde keer dit jaar. Het gaat nochtans om een belangrijke post, die het onderhoud van de tunnels, wegen en bruggen omvat.

De voorbije weken raakten diverse vacante topfuncties ingevuld bij de overheidsdienst. Zo kwam Christophe Vanoerbeek aan het hoofd te staan van Brussel Mobiliteit. Voor drie van de vier directeursmandaten onder Vanoerbeek werden Franstaligen gevonden. Het gaat om de posten bouw, exploitatie en design.

Taalpariteit

Die vacatures werden bij de eerste ronde meteen ingevuld door de meest geschikte kandidaten, maar voor de onderhoudsdirecteur werd niet meteen iemand gevonden. Wegens het principe van taalpariteit bij de Brusselse overheidsinstellingen, moet die post nu ingevuld worden door een Nederlandstalige sollicitant.

Daarop werd een tweede sollicitatieronde uitgeschreven, expliciet in het Nederlands. De vacature leverde echter geen geschikt profiel op, waardoor staatssecretaris van Openbaar Ambt Fadila Lanaan (PS) eind december een derde vacature heeft uitgeschreven voor de topfunctie.

Specifiek profiel

Bij het kabinet van minister Pascal Smet (SP.A) luidt het dat het een complexe job betreft, waarvoor Brussel Mobiliteit een heel specifiek profiel zoekt. Het is best een ingenieur die minstens tien jaar ervaring heeft in de sector van tunnel-, bruggen- en wegenonderhoud. Dat de directrice of directeur Nederlandstalig moet zijn, bemoeilijkt de zoektocht.

"De kwaliteiten van de kandidaten primeren. Het is ook positief dat Vanoerbeek nu betrokken is bij de beslissing en zijn team mee kan samenstellen", zegt een kabinetmedewerker van Smet. Brussel Mobiliteit maakt zich sterk dat de nieuwe topvrouw/man spoedig gevonden zal worden. Een onafhankelijke jury maakt de keuze.

Renovatie tunnels

Intussen nemen andere directeurs de taken over. Er ligt in elk geval veel werk op de plank van de gezochte kandidaat. Zo zal hij of zij verantwoordelijk zijn voor de opvolging van het ambitieuze renovatieplan voor tunnels, bruggen en viaducten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Politiek, Brussel Mobiliteit, Pascal Smet

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni