Nieuw traject voor 7 buslijnen in noordwesten Brussel

© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| Ook lijnen 14 en 20 richting Noordstation worden aangepast - archiefbeeld

Vanaf 4 november ziet het busnet in het noordwesten van Brussel er grondig anders uit. Vervoersmaatschappij MIVB past de trajecten van zeven lijnen aan om een aantal verbindingen te verbeteren en om uiteindelijk meer mensen op de bus te krijgen.

De veranderingen zullen gevolgen hebben in Laken, Jette, Ganshoren, Sint-Agatha-Berchem, Koekelberg en Molenbeek. Ze zijn het gevolg van het busplan van de MIVB. Tot 2021 wordt het busnet in stappen hertekend om de bevolkingsgroei op te vangen en meer bestemmingen te bedienen.

De aanpassingen op 4 november zijn niet de eerste stap van het busplan. In 2018 werd een aantal Jetse buslijnen al aangepast naar aanleiding van de introductie van tram 9. Eind augustus 2019 waren de bussen in Evere en Haren aan de beurt. Nu gaan de veranderingen in het noordwesten van Brussel verder. De wijzigingen staan samengevat op een kaart onder dit artikel.

  • Bus 13 rijdt verder

Lijn 13 rijdt vandaag tussen UZ-VUB en Simonis. Vanaf 4 november rijdt de bus vanaf Simonis verder tot metrostation Zwarte Vijvers op de grens van Koekelberg en Molenbeek. Lijn 13 neemt zo een stukje van lijn 20 over die ook aangepast wordt. Inwoners van Jette en Ganshoren worden zo verbonden met een metrostation van lijnen 1 en 5.

  • Lijn 14 richting Heizel

Het traject van bus 14 krijgt maar liefst acht extra haltes. De terminus is niet langer UZ-VUB, de bussen rijden voortaan door richting Dikke Beuk, en dan verder tot metrohalte Heizel. Lijn 14 neemt die haltes over van bus 84, die helemaal verdwijnt.

  • Rechtlijnige 20

Het traject van bus 20 wordt iets directer. De bus zal niet meer via metrohalte Simonis rijden, maar rijdt voortaan in een min of meer rechte lijn van de halte Bastenaken via Karreveld en metrohalte Ossegem naar Zwarte Vijvers. De rest van de lijn verandert niet, de twee eindhaltes blijven Hunderenveld en Noordstation.

  • Geamputeerde 49

Bus 20 rijdt dus niet meer tussen de haltes Bastenaken en Simonis, via Sippelberg en Vrijheid. Gelukkig is er lijn 49. Die drukke bus neemt de haltes over en rijdt voortaan tussen Bastenaken en Simonis. Dat wordt ook de nieuwe terminus van de lijn, in de plaats van Bockstael. Negen haltes worden geschrapt tussen Bastenaken en Bockstael. De MIVB wil zo de stiptheid van de lijn verbeteren.

  • Reddende 53

Buslijn 49 rijdt niet meer naar Bockstael, maar dat wordt gecompenseerd door een verlenging van lijn 53. Die zal zoals vandaag starten aan het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek en via het koninklijk paleis naar Bockstael rijden. Vervolgens verandert er heel wat. De bus gaat niet langer naar het UZ Brussel, maar wel richting de Basiliek en vervolgens Westland Shopping in Anderlecht. Daarbij neemt de lijn een deel van het traject van bus 49 over. Er rijden voortaan ook gelede bussen voor meer comfort.

  • RIP lijn 84

Lijn 84 verdwijnt op 4 november. De veranderingen aan de lijn zijn zo groot dat een nieuw lijnnummer nodig is. Bus 84 wordt 83. De lijn blijft rijden tussen Heizel en Berchem Station, maar daartussen komt een nieuw traject dat niet meer langs het universitair ziekenhuis passeert.

  • Lijn 88 naar VUB

Heel wat bussen bedienen dus niet langer het universitair ziekenhuis van de VUB. Dat wordt gecompenseerd door lijn 88 voortaan naar het UZ in Jette te laten rijden. De lijn rijdt voortaan van De Brouckère via Noordstation (en niet meer IJzer) naar Thurn en Taxis, Bockstael, Station Jette, Dikke Beuk en UZ-VUB. Eind september veranderde het traject van bus 88 al eens, toen er na vier jaar een eind kwam aan een 'tijdelijke' wegomlegging door de slechte staat van een weg in Laken.

busnet MIVB noordwesten busplan
© MIVB
| Zo zal het busnet in het noordwesten in elkaar zitten vanaf 4 november
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?