Nieuwe fietspaden voor Belliardstraat, die op vier rijstroken blijft

© PhotoNews
| De Belliardstraat heeft vandaag al een voorlopige inrichting met vier rijstroken en fietspaden die afgeschermd worden door betonblokken.

De huidige fietspaden en voetpaden op de Belliardstraat worden binnenkort vernieuwd. Het aantal rijstroken op de drukke auto-as blijft bij die heraanleg wel op vier.

De Belliardstraat is zonder meer een van de drukste auto-assen van het gewest, een straat waar voetgangers en fietsers de voorbije decennia amper plaats kregen. In 2019 kwam daar verandering in, toen Pascal Smet (One.brussels/Vooruit) besloot om één van de vijf autorijstroken te schrappen. Er kwam een voorlopige heraanleg met betonblokken en afgescheiden fietspaden.

Ruim drie jaar later dient het Gewest een bouwaanvraag in om de straat nieuw aan te leggen. Er komen nieuwe trottoirs en de voorlopige fietspaden worden beter ingericht. Zo zullen de betonblokken verdwijnen en krijgen de fietspaden de karakteristieke okerkleur die het Gewest gebruikt. De fietspaden zullen een 15-tal centimeter hoger liggen dan de rijweg voor auto's.

Doorsnede Belliardstraat
Doorsnede van de toekomstige Belliardstraat: weinig fundamentele veranderingen.

Op het rustigere deel van de Belliardstraat, tussen Etterbeeksesteenweg en Oudergemlaan, komt groen, een fietspad en meer plaats voor voetgangers.

In februari kondigde mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) nog aan dat het Gewest nog een bijkomende autorijstrook van de Belliardstraat wou schrappen, ten voordele van bredere fiets- en voetpaden. Maar dat plan sneuvelde op vraag van de Stad Brussel. Die vreesde dat de combinatie van een smallere Belliardstraat en het nieuwe circulatieplan in de Stad Brussel tot een verkeersinfarct zou leiden. Dat circulatieplan weert doorgaand verkeer in het centrum en duwt het naar hoofdassen als de Kleine Ring, die op de Belliardstraat aansluit.

'Op termijn naar drie rijstroken'

Van den Brandt en administratie Brussel Mobiliteit benadrukken dat het wel degelijk de bedoeling is om op termijn naar drie rijstroken te gaan. "We plannen vandaag ook zo dat we zonder veel kosten naar drie rijstroken kunnen gaan," legt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit uit.

De bouwaanvraag voor een nieuwe Belliardstraat komt er ook omwille van formele redenen. Een voorlopige inrichting zonder vergunning mag eigenlijk maar 2 jaar duren, daarna moet er wél een stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd. De huidige aanvraag komt eigenlijk dus al een jaar te laat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?