Tramhalte van de MIVB in Brussel

| Brussel Mobiliteit wil met de nieuwe bewustmakingscampagne mensen alert maken op verrassingen in het verkeer.

Nieuwe quiz van Brussel Mobiliteit leert je beter uitkijken in het verkeer

EC
© BRUZZ
04/02/2021

Een dubbelparkeerder, een tram, reclameborden: er zijn genoeg zaken in Brussel die het zicht in het verkeer kunnen versperren. Dan is een spelend kind of fietser moeilijker te zien. Brussel Mobiliteit start nu een nieuwe campagne rond zichtbaarheid in het verkeer. Er hoort een online quiz bij.

"Soms kan het verkeer je verrassen", luidt de campagneslogan. Op een van de affiches duikt een mevrouw met een hond plots op achter een wagen.

20210204_Brussel Mobiliteit_campagne_soms kan het verkeer je verrassen

| Een van de campagneaffiches.

"Dubbel of te dicht bij het zebrapad geparkeerde auto’s, vrachtwagens, bussen, trams, reclameborden, bomen, werven en zovele andere elementen kunnen het zicht op de weg en op mogelijk gevaar verhinderen", leest het persbericht.

Er kan namelijk overal plots een kind achter een bal lopen, een voetganger opduiken of een wagen voorbijsteken. "Zo gebeuren veel zware ongevallen."

Uitkijken

Met een verkeerskwis wil Brussel Mobiliteit alle regels rond correct inhalen, parkeren en oversteken nog eens herhalen. Bijvoorbeeld: voetgangers moeten het zebrapad gebruiken om over te steken als dat zebrapad zich op minder dan 20 meter van hen bevindt. "Het zijn uiteraard in de eerste plaats de autobestuurders die de veiligheid van alle andere weggebruikers kunnen verhogen, maar ook voetgangers en fietsers kunnen ervoor zorgen dat ongevallen vermeden worden", zegt Brussel Mobiliteit.

Kijkt u goed uit in het verkeer? Dat kan u hier testen in tien vragen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni