Nog geen akkoord over uitwerking stadstol

EC
© BRUZZ
26/11/2020
Updated: 26/11/2020 16.13u

De Brusselse regering is het nog niet eens geraakt over een concreet en afgelijnd voorstel voor de Brusselse stadstol. Dat verneemt BRUZZ na afloop van de ministerraad deze donderdag. Minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) is de trekker van de hervorming van de verkeersfiscaliteit, maar enkele "technische details" zorgen voor vertraging, klinkt het.

Even was er optimisme: de Brusselse regering had er goed oog op dat de uitwerking van het rekeningrijden in het Gewest, waarbij automobilisten zouden betalen voor hun autogebruik en niet voor autobezit, deze donderdag finaal zou kunnen worden goedgekeurd. Dat is uiteindelijk niet gebeurd. "We landen liefst met een zo concreet mogelijk voorstel dan iets dat met haken en ogen aaneen hangt", zegt woordvoerster Eva Vanhengel van minister Gatz na afloop van de ministerraad. "Ons voorstel moet de basis van de onderhandelingen vormen met de andere Gewesten." En dat voorstel, dat is er nu nog niet.

Waar het schoentje knelt, is niet duidelijk of wordt tenminste niet gezegd. Noch het kabinet-Gatz, noch dat van minister-president Rudi Vervoort (PS) of mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) wil meer details kwijt. "Bij dit dossier horen veel technische elementen", zegt woordvoerder Pieterjan Desmet van minister Van den Brandt. "Dat wil zeggen dat als er dingen worden besproken, de kans bestaat dat die eerst technisch moeten worden uitgezocht." Dat zegt ook Vanhengel: "Er moeten dingen opnieuw worden uitgewerkt door de studiedienst. Alle gesprekken zijn nog lopende."

'Komende weken'

Een technische vraag die bij de Brusselse stadstol komt kijken, is bijvoorbeeld of er sociale tarieven zullen komen voor lagere inkomensgroepen. Dat laatste werd onlangs geopperd door PS-fractieleider Ridouane Chahid. Dan stellen zich meteen heel wat bijkomende vragen, namelijk hoe hoog de sociale tarieven zouden worden en voor wie ze moeten gelden. Een andere kwestie gaat over wie de tol zal moeten betalen. Normaal gezien zullen taxichauffeurs, kleine zelfstandigen en gebruikers van deelplatformen zoals Cambio gewoon mee moeten betalen, maar ook dat ligt gevoelig. Welke vragen effectief nog op tafel liggen, is dus niet geweten.

Het kabinet-Gatz zegt dat er verdere besprekingen komen in "de komende weken". Minister-president Rudi Vervoort reageert dat hij voorzichtig wil blijven met de communicatie omdat hij nog overleg wil plegen met de andere Gewesten. "Natuurlijk gaan wij nog met iedereen overleggen", zegt zijn woordvoerster Zeynep Balci.

Dat zulk overleg gevoelig ligt, bleek donderdagochtend nog uit een reactie van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in De Standaard. Peeters verwijt haar Brusselse collega Van den Brandt dat er weinig vooruitgang wordt geboekt in dossiers waar Vlaanderen en Brussel moeten samenwerken en dat de Brusselse kilometerheffing geen oplossing is voor Vlaamse pendelaars.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Sven Gatz , Brusselse stadstol , verkeersfiscaliteit , rekeningrijden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni