Onderbenutte parkings Zuid moeten 350 plaatsen op straat vervangen

© Bart Dewaele
| De Zuidwijk.

De bezettingsgraad van de parkeergarages in de buurt van het Zuidstation ligt bijzonder laag. Dat blijkt uit de resultaten van een studie van parkeeragentschap parking.brussels. Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) ziet in de vele lege plaatsen een oplossing voor een mogelijke schrapping van 350 parkeerplaatsen op de openbare weg.

Parkeeragentschap parking.brussels heeft in juli vorig jaar een studie uitgevoerd naar de bezettingsgraad van zowel parkeerplaatsen op straat als in publieke parkeergarages aan het Zuidstation. Het deed dat in het kader van een mogelijke schrapping van 350 parkeerplaatsen op de openbare weg in de buurt van het treinstation. Dat is zo voorzien in het Richtplan van aanleg (RPA).

Het onderzoek moest duidelijk maken hoe het verlies aan plaatsen gecompenseerd zou kunnen worden. Uit de resultaten blijkt dat het grootschalig terugdringen van het aantal parkeerplaatsen op straat zou leiden tot een ‘quasi permanente verzadiging’, en dat gedurende de hele dag.

Lage bezettingsgraad

Om de vraag en het aanbod toch met elkaar te laten overeenstemmen, kijkt mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) nu in de richting van de publieke parkeergarages in de buurt. Die zijn voor een groot deel onderbenut, zo is af te leiden uit de cijfers van parking.brussels weer.

Zowel de Q-park aan de Frankrijkstraat, de parkeerruimte van Indigo op de Barastraat en de kleinere staanplaatsen van BePark (Fonsnylaan en Rossinistraat) staan regelmatig leeg. Ook bij de NMBS en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) vinden auto’s te weinig de weg naar de daarvoor voorziene plaatsen.

In februari vorig jaar bedroeg de gemiddelde bezettingsgraad van de Q-park amper 36 procent, ofwel 560 plaatsen op een totaal van 1.566. Theoretisch gezien beschikt die parking alleen al over genoeg vrije plaatsen om een eventuele schrapping op te vangen, met uitzondering van de wederkerende piek in de bezettingsgraad (67 procent) op dinsdagochtend. Maar of er een samenwerking komt, is nog niet duidelijk. De betrokken partijen zitten daarover de komende weken aan tafel.

Industrielaan

In de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement werd minister Van den Brandt ook gevraagd naar oplossingen voor de drukke verkeerscirculatie in de Zuidbuurt. Vooral de situatie aan de Industrielaan werd daarbij besproken.

Het plan om de boulevard terug te brengen tot één rijstrook in beide richtingen, met aan elke kant een busbaan, geniet de voorkeur. Al is een definitieve beslissing nog niet genomen. De regering buigt zich nu in een eerste lezing over een pilootproject, waarna buurtbewoners geraadpleegd zullen worden tijdens het openbaar onderzoek.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?