Ontevredenheid over parkeerbeleid in Haren houdt aan: 'Nog altijd te weinig plaats'

CD
© BRUZZ
20/07/2023

Sinds iets meer dan een jaar kan je als niet-inwoner maximaal 2 uur parkeren in de straten van Haren. Die maatregel moest ervoor zorgen dat er meer plaats zou overblijven voor bewoners. Die lijken daar evenwel weinig van te merken. "Er zijn mensen die op reis vertrekken en hun wagen hier een hele maand laten staan."

Op 1 mei 2022 werd het nieuwe parkeerplan van Brussel-Stad ingevoerd. Daarbij werd Haren blauwe zone, en kan je er dus als niet-inwoner slechts twee uur parkeren met een parkeerschijf. Op die manier wil het stadsbestuur ervoor zorgen dat er meer parkeerplaats is voor de bewoners, maar dat effect is volgens verschillende Harenaars nog niet merkbaar.

"Het wordt nauwelijks gecontroleerd", zegt een buurtbewoner. "Veel mensen die hier niet wonen, parkeren hun wagen om dan vervolgens met het openbaar vervoer naar Brussel-Stad of andere gemeentes te gaan. Daardoor hebben wij geen plaats meer."

"Ik woon al lang in Haren en het is altijd al een probleem geweest om plaats te vinden. Nu is dat nog altijd zo", zegt de uitbater van een lokale snackbar. "Bovendien zijn er mensen die op reis vertrekken en hun wagen gewoon een hele maand hier laten staan."

Bewonerskaart

Verschillende Harenaars hebben wel een eigen garage, waardoor het parkeerprobleem hen weinig raakt. "Maar als ik bezoek heb, is het voor hen altijd een gedoe om een plaats in mijn straat te vinden", zegt een buurtbewoner.

Een andere frustratie is dat de inwoners van Haren een bewonersparkeerkaart moesten aanvragen, zodat ze hun parkeerschijf niet hoeven te leggen. Voor het eerste voertuig per huishouden is dat 10 euro per jaar. Een tweede voertuig kost 110 euro per jaar. "Wij moeten betalen, terwijl anderen hier gewoon gratis parkeren, langer dan 2 uur, en niet beboet worden", klinkt het.

20230719_Parkeren Haren Haren-Zuid station_(c)BRUZZ

| "Veel mensen die hier niet wonen, parkeren hun wagen om dan vervolgens met het openbaar vervoer naar Brussel-stad of andere gemeentes te gaan."

Scancars

Om de controle te vergemakkelijken zet stad Brussel ook scancars in die de nummerplaten van geparkeerde voertuigen controleert en registreert. Maar buurtbewoners zeggen dat ze zo'n elektrisch scanvoertuig nog niet of nauwelijks hebben gezien.

Toch zijn er al 47.000 wagens gecontroleerd met een scancar tussen januari en mei, klinkt het bij het kabinet van bevoegd schepen Bart Dhondt (Groen). Daarbij werden 273 boetes uitgedeeld.

Al is de controle in blauwe zones moeilijker dan in een betalende zone, zegt woordvoerder François Descamps. "Bij een betalende zone moet de scancar gewoon nagaan of er al dan niet betaald werd. Bij een blauwe zone moet de scancar meermaals in dezelfde straat passeren om te zien of een wagen langer dan twee uur op dezelfde plaats geparkeerd staat."

Om nog makkelijker te kunnen controleren, zou de stad Brussel dus een betalende zone kunnen installeren in Haren. Maar dan zouden bezoekers van de inwoners dus ook moeten betalen, wat de stad Brussel net wil vermijden en niet overweegt.

Volgens Descamps waren er in het begin ook wat problemen met het GPS-systeem, waardoor het soms leek alsof een wagen wel heel lang op dezelfde plaats stond. Dat probleem zou nu verholpen zijn. "We blijven het systeem evalueren en verbeteren", aldus Descamps.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Haren, Mobiliteit, parkeerbeleid, blauwe zone

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni