Ook Everse inwoners starten collectief tegen verkeersdoden

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Het kruispunt van de Haachtsesteenweg, Lindenstraat en Onze Lieve Vrouwlaan in Evere is volgens inwoners erg gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.

We hoeven niet te wachten tot er een nieuwe dode is gevallen voordat we werken aan verkeersveiligheid. Dat zeggen inwoners van Evere die zich, naar voorbeeld van de Schaarbeekse burgerbeweging 1030/0, hebben georganiseerd in een collectief. Vrijdag voeren ze hun eerste actie voor verkeersveiligheid rond de scholen.

De gemeente Evere kampt met gelijkaardige problemen als de gemeente Schaarbeek, begint Eva Verbist van het collectief. Er zijn weinig fietspaden en fietssuggestiestroken, laat staan afgescheiden fietspaden. Ook zijn er een aantal drukke wegen, zoals de Haachtsesteenweg, waar automobilisten te hard rijden.

Hoewel er de laatste jaren geen verkeersdoden in Evere zijn gevallen, vindt het collectief het toch belangrijk om nu in actie te komen. “We hebben een nieuw gemeentebestuur,” zegt Verbist. “Het budget is nog niet goedgekeurd, er is nog mogelijkheid om extra aandacht voor verkeersveiligheid te vragen: er kan nog geld voor worden vrijgemaakt.”

Het collectief wil duidelijk maken dat verkeersveiligheid een prioriteit moet zijn. “De voorbije jaren is er heel weinig gebeurd op dat vlak, hoewel er wel een aantal snelheidsremmers zijn aangebracht, dat is zeker positief. Maar het mag veel meer zijn, en dan denk ik vooral aan bestraffing van hardrijders, en betere infastructuur.”

Vrijdag de dertiende

Op vrijdag voert het collectief daarom actie aan de Everse scholen. “De datum is niet toevallig gekozen: een ongeluk is snel gebeurd, en niet alleen op vrijdag de dertiende,” aldus het collectief 1140/0. Zeker in de buurt van scholen is het daarom volgens hen van levensbelang dat de zone 30 gerespecteerd wordt.

Het collectief hangt daarop een grote ballon aan de schoolpoorten in Evere, met daarom het verkeersbord van zone 30. “Zo zal de vraag naar een échte zone 30 voor één ochtend heel zichtbaar worden,” besluit het collectief. Ook het gemeentebestuur is van de actie op de hoogte.

De eerste burgerbeweging tegen verkeersdoden onstond in Schaarbeek onder de naam 1030/0 na een dodelijk ongeval in die gemeente. Het collectief kwam verschillende keren in actie om om meer verkeersveiligheid te vragen. Daarna volgden ook gelijkaardige initiatieven in de gemeentes Koekelberg (1081/0) en Molenbeek (1080/0).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?