Opnieuw fietser omvergeduwd op fietspad langs kanaal

© KH
| De Koolmijnenkaai: een smalle strook waar fietsers en voetgangers elkaar hinderen, een parkeerstrook en een rijstrook.

Belga-journalist Jean Van Driessche werd zaterdagnacht van zijn fiets geduwd, toen hij twee voetgangers probeerde in te halen op het kanaalfietspad. Dat fietspad staat al langer ter discussie. "Zulke incidenten zullen blijven gebeuren als de verantwoordelijke beleidsmakers niet ingrijpen,” zegt Arne Smeets van het burgercollectief Heroes for Zero.

"De feiten deden zich voor in Anderlecht, ter hoogte van de Fernand Demetskaai. Daar is het fietspad breder en is er normaal genoeg plaats voor twee voetgangers en een fietser," schrijft Jean Van Driessche op Twitter. "Op de fiets respecteer ik voetgangers door te bellen, te voet respecteer ik fietsers."

Of het werkelijk om een kwaadwillige daad gaat, kan Van Driessche niet met zekerheid zeggen. "Ik zag dat een van de twee voetgangers mij hoorde en zag de ander waarschuwde." Al benadrukte hij dat hij al een aantal keer aan dit soort ongelukken is ontsnapt.

Deze zomer vond een gelijkaardig incident plaats aan de Koolmijnenkaai in Sint-Jans-Molenbeek. Toen werd een vrouw door een voetganger van haar fiets geduwd omdat ze hem probeerde in te halen. Ze kwam op haar arm terecht en hield aan de val een gebroken elleboog over. "We hebben dat toen ook aangekaart, maar sindsdien is er nog niets veranderd," laat Heroes for Zero weten, een burgercollectief dat opkomt voor verkeersveiligheid en betere openbare ruimte. "We wachten nog steeds op burgemeester Catherine Moureaux en minister Elke Van den Brandt om hun verantwoordelijkheid te nemen en een passende oplossing te vinden."

Problematiek is niet nieuw

Het kanaalfietspad was al vaker een discussiepunt. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) stelde eerder al voor om de Koolmijnenkaai en de Henegouwenkaai tussen Sainctelette en Ninoofsepoort tijdelijk autovrij te maken. Daarvoor wou ze wel het akkoord van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek. Dat akkoord kwam er niet. Burgemeester Catherine Moureaux (PS) liet toen weten dat zo'n autovrije zone een ongewenst aanzuigeffect creëren met extra werklast voor een onderbemand politiekorps tot gevolg.

Minister Van den Brandt zegt dat ze de situatie nog steeds wil aanpakken, bijvoorbeeld met een filter die het inkomend verkeer inperkt, maar daarvoor moet de gemeente Molenbeek ook akkoord gaan. "Wij zouden dolgraag de situatie aan de Koolmijnenkaai aanpassen. Gezien de hoeveelheid fietsers en voetgangers op die as is er een beter verdeling van de publieke ruimte daar nodig. Helaas stuiten we daar op een negatief antwoord van de gemeente Molenbeek." Moureaux was niet beschikbaar voor een reactie.

Overal in Brussel

“In Molenbeek zijn de problemen het meest acuut, omdat de ruimte daar het smalst is. Maar overal in Brussel, zeker aan het kanaal, is er een probleem met de gedeelde ruimte voor voetgangers en fietsers. We zien daar heel vaak conflicten tussen beide weggebruikers,” zegt Arne Smeets van Heroes for Zero. De conflicten zijn volgens hem niet de schuld van de fietsers of de voetgangers. "Dat ligt aan de inrichting van de openbare ruimte. In bepaalde situaties is het aanvaardbaar dat fietsers en voetgangers de publieke ruimte moeten delen, maar niet aan het kanaal. Daar passeren te veel fietsers en voetgangers."

Minister Van den Brandt gaat daarmee akkoord. "Voetgangers en fietsers verdienen een legitieme plaats in het verkeer. Dat soort situaties proberen we dan ook weg te werken, in samenwerking met de gemeentes. Enkele recente voorbeelden daarvan zijn de Lambermontlaan en de Wetstraat. Circulatiemaatregelen kunnen ook helpen om het autoverkeer te doen verminderen, bijvoorbeeld langs het kanaal, waardoor het makkelijker wordt om de publieke ruimte te herverdelen en alle gebruikers voldoende plaats te geven in het verkeer."

Al ziet Smeets de situatie niet meteen veranderen. "De conclusie blijft altijd dat het heel moeilijk is om de ruimte te herverdelen. Politiek ligt het heel moeilijk om ruimte van de auto af te nemen, maar zulke incidenten zullen blijven gebeuren als de verantwoordelijke beleidsmakers niet ingrijpen."

Rechtzetting 17/01/2022: In een eerdere versie versie van dit stuk stond dat het incident gebeurde op de Nijverheidskaai. Dat klopt niet, het gebeurde op de andere oever van het kanaal, op de Fernand Demetskaai.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?