Elke Van den Brandt (Groen), Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid in de regering Vervoort III
© Belgaimage | Elke Van den Brandt (Groen), Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.

Oppositie kritisch over resultaten Brussels mobiliteitsbeleid

© Belga
21/11/2023

Mobiliteit neemt de grootste hap uit de Brusselse begroting. Toch slaagt de Brusselse regering en de minister van Mobiliteit in het bijzonder er niet in om een doeltreffend mobiliteitsbeleid uit te werken. Dat was de teneur van de tussenkomsten van MR en N-VA dinsdag in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement.

Het mobiliteitsbudget voor 2024 bedraagt 1,403 miljard euro, waarvan 1,076 miljard naar subsidies voor de MIVB gaat, verklaarde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie. Ze benadrukte dat de indexering van de MIVB-tarieven, die bij het begrotingsconclaaf beslist werd, na negen jaar bevriezing geen historische inhaalslag maar enkel een eenjarige indexering is. Gebruikers gaan in reële termen niet meer betalen, omdat hun loon of uitkering ook geïndexeerd werd, aldus de minister.

De voorkeurstarieven - goedkopere abonnementen voor jongeren, studenten en senioren - worden niet geïndexeerd, voegde ze eraan toe. Het investeringsniveau van de MIVB blijft met 483 miljoen op het niveau van 2023. Wel wordt een aantal extra investeringspieken uitgesteld, zoals de werkzaamheden aan de achterzijde van het Noordstation en de grond- en vastgoedakten voor het tweede deel van metro 3 (Noordstation-Bordet).

De investeringen gaan voor 174 miljoen naar het metronetwerk en het rollend materieel voor de metro, 112 miljoen naar het tramnetwerk en de aankoop van rollend materieel, voor 103 miljoen naar de elektrificatie van de busvloot, en voor 95 miljoen naar informatica-uitgaven, onderhoud van gebouwen en werkplaatsen, en de vernieuwing van roltrappen.

"Ons stadgewest is voor veel Brusselaars veranderd in een labyrint, gegijzeld door files en conflicten tussen weggebruikers"

David Weytsman (MR)

Daarnaast is 6 miljoen voorzien voor het aanpakken van de problematiek van daklozen en drugverslaagden op het MIVB-netwerk. Voor verkeersveiligheid wordt 26 miljoen uitgetrokken, 8 miljoen meer ten opzichte van dit jaar. In 2024 is 83 miljoen voorzien voor de ontwikkeling en het onderhoud van openbare ruimte, wegen en infrastructuur voor alle gebruikers, voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, motorrijders en automobilisten.

"De Brusselaar zit gevangen door het verkeer. Ons stadgewest is voor veel Brusselaars veranderd in een labyrint, gegijzeld door files en conflicten tussen weggebruikers. Terwijl de files langer worden, is het einde van de metrowerken steeds verder weg en blijft het wachten op de beloofde modernisering van de mobiliteit", zo vatte David Weytsman (MR) het mobiliteitsbeleid in de commissie samen.

"Van den Brandt heeft een historische kans om ontzettend veel geld uit te geven, maar wat is daarmee gedaan?"

Cieltje Van Achter (N-VA)

Cieltje Van Achter is Brussels parlementslid voor de N-VA 3

Cieltje Van Achter (N-VA) wees erop dat minister Van den Brandt deze legislatuur over 8,2 miljard euro beschikt, een historisch bedrag. "U heeft een historische kans om ontzettend veel geld uit te geven, maar wat is daarmee gedaan?", vroeg ze zich af. Zo is de uitbreiding van de metro opgestart, maar dreigt de financiering onvoldoende te zijn.

Verder somde het N-VA-parlementslid een aantal projecten op, waarvoor ze naar een stand van zaken vroeg, zoals de afgescheiden fietspaden, het internationale busstation, de zwarte punten, de heraanleg van de Havenlaan, de toegankelijkheid van de stations en de harmonisering van het parkeerbeleid.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie