Analyse

Park & Ride Coovi mist parkeerders: 'Over vijf jaar weten we of de parking werkt'

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
17/09/2019
Updated: 17/09/2019 18.26u
© BRUZZ | Gratis parkeren op de Park & Ride Coovi kan nog tot 1 november.

Park & Ride Coovi, de eerste grote overstapparking aan de Ring, ging in mei open. Vier maanden later wordt gemiddeld 14 procent van de 1.300 parkeerplaatsen gebruikt. Een investeringsflop van het toenmalig mobiliteitsbeleid of een rendementsgarantie op heel lange termijn?

Op 20 mei 2019 opent toenmalig Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) in zeven haasten de parkeertoren aan metrostation Ceria-Coovi in Anderlecht. Het is enkele dagen voor de gewestverkiezingen. De oplevering is niet voleindigd. Een gebruikerstestfase met gratis parkeren, initieel bedoeld tot 31 mei, wordt verlengd, en verlengd.

Nog tot 1 november 2019 blijft in- en uitrijden en nachtparkeren gratis. Een moeilijke start. Van in het begin is er bij regenweer wateroverlast in de parkeerzones. Reactie: “We zijn ermee bezig in de beste verstandhouding.”

De bouw van de overstapparking, in exploitatie gegeven aan het gewestelijk parkeeragentschap Parking.Brussels, is een antwoord op een oud zeer. Al in 2004, toen het metrostation Coovi en de twee volgende haltes tot Erasmus openden, klonk de kritiek dat de randpendelaar onvoldoende parkeerfaciliteiten vindt om de auto buiten het centrum achter te laten. Verschillende vervoerswijzen op elkaar afstemmen om vlot de stad in te pendelen - met een nieuw woord ‘intermodaliteit’ - kan onmogelijk zonder overstapparkings.

Die komen er langzaamaan, intussen vijftien jaar en drie ministers (van CD&V en SP.A) later. Pascal Smet verbond aan zijn ambtstermijn één belofte: er komt een hele serie van nieuwe overstapparkings die de instroom van wagens in het gewest aan de grenzen moet afblokken. Eerst gaat een kleine P&R Kraainem open, voor 212 abonnees, op 193 plaatsen.

20190918 COOVI BRUZZ ACTUA 1676
© Photonews | Gratis parkeren op de Park & Ride kan nog tot 1 november 2019.

In geen zestien maanden tijd (2018-2019) wordt P&R Coovi gebouwd. Goed voor 1.300 auto’s, waarvan 150 voor autodelen, en 200 beveiligde fietsplaatsen. De parking kost 14 miljoen euro. Gebruikers - vooral abonnees van de MIVB - krijgen een voordelig tarief, anderen een zeer concurrentieel dagtarief, voor een bewaakte, overdekte parking met daglichtinval, naast de Ring.

Door website- en andere problemen wordt het betaalsysteem voor niet-abonnees of parkeerders zonder MIVB-abonnement met zes maanden verlengd: alles blijft gratis tot 1 november 2019. De MIVB-abonnees zullen pas vanaf 2 januari 2020 moeten bijbetalen om met nummerplaatherkenning te parkeren. De grote fietskooi wordt niet benut. Wij telden in de beste week sinds mei vijf fietsen, doorgaans zijn het er twee.

"Deze investering past in een grotere parkeerpolitiek, die van de negentien gemeenten die de intermodaliteit moet aanmoedigen"

Sara Jasmes (Parking.Brussels)

Zes niveaus

Op dit moment staan vijf van de zes parkeerniveaus van de toren dagelijks leeg. Eén plateau wordt (gedeeltelijk) gebruikt, door gemiddeld 150 auto’s. “We hebben nu een tweehonderdtal abonnees (auto-eigenaars met MIVB-vervoersbewijs die een parkeerplaats aanvroegen voor 2019-2020, red.) voor wie een staanplaats goedgekeurd werd,” stelt Sara Jasmes, woordvoerder van Parking.Brussels.

“De gemiddelde bezetting bedraagt 14 procent, afhankelijk van de uren en dagen. Vooral tussen 7 en 9 uur komen de auto’s aan, wegrijden gebeurt tussen 17 en 18 uur. Dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen. ‘s Weekends en op maandag, woensdag en vrijdag is er minder interesse.”

Parking COOVI 7 BRUZZ ACTUA 1676
© BRUZZ

Eigenlijk zijn de pendelparkings van Parking.Brussels berekend op tien procent meer abonnees dan parkeerplaatsen. Voor P&R Coovi zijn dat 1.482 potentiële gebruikers.

Dat de parking ondermaats benut wordt, ondanks de media-aandacht tijdens de bouw en bij de opening, roept vragen op. Jasmes: “We werken aan promotieacties. Maar we hebben een lange periode zonder Brusselse regering meegemaakt, en het blijft nog wachten op een Vlaamse regering. Het is de bedoeling dat we grote elektronische borden mogen plaatsen op de Ring (in Vlaanderen en Anderlecht, red.). Ook werken we aan een digitale campagne om bezoekers van evenementen de parking te leren kennen.”

Eerder werd dat al aangekondigd voor de Ronde van Frankrijk door Brussel, maar dat ging uiteindelijk niet door.

“Het blijft nog te vroeg om te zeggen dat de parking geen succes heeft,” zegt Jasmes. “Over vijf jaar weten we of dit parkeeradres werkt. Sowieso past de investering in een veel grotere parkeerpolitiek, namelijk die van de negentien gemeenten die de intermodaliteit moet aanmoedigen.” Inmiddels is er met Elke Van den Brandt een nieuwe Mobiliteitsminister voor Brussel. Die erfde de planning van overstapparkings, met de bouw van P&R Stalle (met achthonderd plaatsen) in 2020-2021 als eerstvolgende gok. Het kabinet communiceert nog niet over dat beleid.

Correctie: in een eerste versie stond dat het parkeren gratis blijft tot 1 december. Parking Brussels laat nu weten dat het vanaf 1 november betalend wordt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Mobiliteit, Park & Ride, COOVI, pendelparking, Week van de Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni