Plannen Tervurenlaan: aantal parkeerplaatsen blijft zo goed als ongewijzigd

951105f2-tervueren2.png
© Brussel Mobiliteit
| Een simulatiebeeld van het nieuwe fietspad op de Tervurenlaan.
© Brussel Mobiliteit
| Een simulatiebeeld van het nieuwe fietspad op de Tervurenlaan.

Het Brussels Gewest stelde maandagavond de plannen voor de heraanleg van een deel van de Tervurenlaan voor aan bewoners. Toen werd ook duidelijk hoeveel parkeerplaatsen zullen verdwijnen – een gevoelig punt voor omwonenden. Het gaat om acht plaatsen die verdwijnen op een totaal van 366 plaatsen.

Het Gewest wilde de strook tussen het Jubelpark en de Leopold II-square omvormen tot stadsboulevard. Vanuit de drie betrokken gemeentes kwamen de afgelopen jaren echter heel wat vragen. Eén van de pijnpunten was de mogelijke verdwijning van parkeerplaatsen.

Die vrees blijkt grotendeels ongegrond. Toen de minister, samen met de burgemeesters van Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe de plannen voorstelde aan de bewoners, werd duidelijk dat van de in totaal 366 officiële parkeerplaatsen verspreid over dit stuk van de Tervurenlaan er in totaal 8 zullen verdwijnen.

Parkeerplaatsen 'verhuizen'

Daarbij toch enkele kanttekeningen. Zo zullen verschillende parkeerplaatsen 'verhuizen': er verdwijnen in de gemeente Sint-Pieters-Woluwe zestien plaatsen, maar er komen er in Etterbeek veertien bij.

Daarnaast telt Brussel Mobiliteit alleen de officiële, gereglementeerde parkeerplaatsen mee. Wie vroeger te dicht bij een zebrapad nog een geïmproviseerd plekje vond, zal dat na de heraanleg wellicht niet meer vinden.

Tot slot telt Brussel Mobiliteit voor de vergelijking alleen de parkeerplaatsen uit 2023 mee. De parkeerplaatsen die de afgelopen jaren al verdwenen, zijn niet meegeteld.

Impactstudie

Zijn daarmee de bezorgdheden van de bewoners van tafel geveegd? "In grote lijnen zijn we het eens met de plannen," vat de burgemeester van Etterbeek, Vincent De Wolf (MR) het samen. "Ik denk dat we kunnen zeggen dat het project echt enorm is verbeterd ten opzichte van het begin." Dat beaamt ook mobiliteitsschepen Alexandre Pirson (Les Engagés) van de gemeente Sint-Pieters-Woluwe.

Wel maakt De Wolf zich nog zorgen over de impact van bepaalde wijzigingen op verkeersoverlast in de omliggende wijken. Ook mobiliteitsschepen Grégory Matgen (Défi) van Sint-Lambrechts-Woluwe wil graag inzage krijgen in de studie hierover.

Lees verder onder de beelden.

Pirson wil aandachtig toezien op verschillende zaken, onder andere de route van tram 44. Die maakt volgens hem een onnodige slinger door een woonwijk en zorgt voor overlast bij bewoners. Nu het kruispunt Montgomery opnieuw aangelegd wordt, moet die trambaan ook worden meegenomen. "Het zou zonde zijn als we de kans missen en de MIVB de werken over tien jaar over moet doen," vindt Pirson.

Klaar in 2027

De plannen werden maandagavond voorgesteld aan zo’n 350 omwonenden in het theater Saint-Michel in Etterbeek. "We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt de plannen te bekijken," zegt de woordvoerder van minister Van Den Brandt.

De plannen komen binnenkort online ter inzage op de website van Brussel Mobiliteit. Als de bouwvergunning in 2024 wordt verkregen en de werkzaamheden in 2025 beginnen, zou het project ten vroegste in 2027 klaar zijn.

Week van de mobiliteit

In het mobiliteitsdebat gaat de discussie vandaag vooral over het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. Hoe overstijgen we dat en werken we aan de mobiliteit van de toekomst?
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?