Politiezone Brussel-West gaat verkeer strenger controleren

© Kevin Van den Panhuyzen
| De plek van het dodelijke ongeval in Koekelberg. De politiezone Brussel-West zal het verkeer nu strenger controleren.

Na het dodelijke ongeval in Koekelberg gaat de bevoegde politiezone het verkeer strenger controleren. Naast de verkeerspolitie zullen nu ook de interventieploegen en wijkagenten controles uitvoeren, zoals recent ook in de zone Noord werd ingevoerd. "Vanaf nu zal iedereen de verkeersveiligheidsproblematiek ter harte nemen." 

De dag na het dodelijke ongeval in Koekelberg kondigde burgemeester Ahmed Laaouej (PS) aan dat hij de politie om meer controles zou vragen. Nultolerantie voor wegpiraten was de boodschap. Nu heeft het politiecollege die boodschap doorgegeven. 

De politiezone Brussel-West (Sint-Jans-Molenbeek, Jette, Sint-Agatha-Berchem, Koekelberg en Ganshoren) zal het aantal verkeerscontroles opdrijven. "Tot nu toe stond onze verkeerspolitie in voor een vierde van de processen-verbaal. De interventieploegen en de wijkpolitie stellen soms ook wel een pv op voor een verkeersovertreding, maar dit was vooral het werk van de verkeerspolitie", legt woordvoerder van de politiezone Johan Berckmans uit. 

Nu hebben alle agenten de opdracht gekregen om het verkeer meer te controleren en strenger op te treden tegen overtredingen. "Iedereen zal de verkeersproblematiek ter harte nemen", klinkt het. Berckmans benadrukt tegelijk dat verkeersveiligheid al sinds de oprichting  van de politiezone tot de prioriteiten behoort. 

'Gedrag aanpassen'

Vorig jaar werden in de politiezone Brussel-West 70.774 verkeersovertredingen vastgesteld. "Dat is toch niet weinig", aldus de woordvoerder. Zo'n 42.000 vaststellingen waren snelheidsovertredingen, de grootste categorie, gevolgd door inbreuken op stilstaan en parkeren (Ruim 23.000 overtredingen). 

Ter vergelijking stelde de politiezone Brussel-West in 2017 ruim 88.000 verkeersinbreuken vast. Of het aantal pv's zal stijgen nu de politie meer controles zal uitvoeren, weet woordvoerder Johan Berckmans niet. "Misschien zullen mensen hun gedrag aanpassen", zegt hij. "Bovendien kunnen aanpassingen aan de verkeersinfrastructuur een groot effect hebben. Het is spijtig dat er eerst een dode moest vallen, maar (zowat, red.) de dag nadien stonden er paaltjes." 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?