'Potentieel gevaarlijke' tramhelling Van Praet wordt gerenoveerd

© Google Maps
| De tramhelling op de Van Praetbrug.

De versleten tramhelling naar de Van Praetbrug over het kanaal zal worden gerenoveerd. Minister van Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen) maakt daarvoor 3,6 miljoen euro vrij. De werkzaamheden zouden dit jaar van start moeten gaan.

De tramhelling ligt naast het winkelcentrum Docks en wordt gebruikt door de trams op lijn 3 van de MIVB. De werken omvatten meer specifiek de afbraak van de huidige hellingbaan en de opbouw van een nieuwe, inclusief de bouw van tijdelijke structuren die nodig zijn om de nieuwe helling te bouwen. Het contract omvat ook de heraanleg van de wegen aan beide zijden van de helling en van de aangrenzende wegen.

De in 1978 gebouwde tramhelling is 120 meter lang en heeft elf betonnen overspanningen, maar is potentieel gevaarlijk. Volgens RTBF is er water binnengedrongen in de structuur en vertoont de helling scheuren en andere schade.

De beslissing om de helling te renoveren werd genomen binnen het kader van een audit die in 2018 werd voorgesteld door Pascal Smet (One.brussels-Vooruit), toenmalig minister van Openbare Werken. Die ging over de staat van de 92 bruggen en viaducten die Brussel telt. Drie daarvan zouden potentieel een gevaar vormen. Naast de tramhelling op de Van Praetbrug gaat het ook nog om de Klein-Eilandbrug in Anderlecht (die afgesloten is voor autoverkeer) en het Herrmann-Debrouxviaduct in Oudergem.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?